Nieuws Juni 2023

De vrouwen van Barça zijn er klaar voor!!

Klaar om de hoofdprijs te pakken in de UEFA Women’s Champions League (UWCL). Dit toernooi startte in het seizoen 2001/2002. Eerste winnaar: FFC Frankfurt. Recordkampioen: Olympique Lyon met 8 titels. FC Barcelona won voor het eerst in 2020/2021 de Champions League na een 4-0 overwinning op Chelsea. Barça verloor 2 maal de finale van Olympique Lyon (2019 en 2022).

Zoals inmiddels bekend spelen de vrouwen van FC Barcelona de finale van de Champions League op zaterdag 3 juni 16.00 uur in het stadion van PSV Eindhoven. Alle ruim 34.000 kaarten zijn verkocht. Dit is het hoogste aantal toeschouwers bij een vrouwenwedstrijd in Nederland. Het Duitse Wolfsburg is de gevaarlijke tegenstander (met de Nederlandse Internationals Roord, Janssen en Wilms).

Al in 1973 werd er vrouwenvoetbal gespeeld in Wolfsburg. Ze werden tweede in het seizoen 2011/2012 in de vrouwen Bundesliga. Seizoen 2012/2013: kampioen en winnaar van de Champions League. In 2014 werd opnieuw de Champions League veroverd. Dit seizoen eindigden de vrouwen van Wolfsburg op de 2e plaats in de competitie. Een sterke, degelijke Duitse ploeg. Wolfsburg is een lastige ploeg met 3 Nederlandse internationals: Jil Roord, Dominique Janssen en Lynn Wilms.

Barça vrouwen: let op in de laatste minuut!! Niet te ver naar voren. Twee verschillende speelstijlen. FC Barcelona: balbezit en tiki-taka voetbal over meerdere schijven. Wolfsburg: zeer degelijke verdediging, dodelijk vanuit de counter, sterke vrouwen in de aanval (o.a. Jonsdottir, Pajor, Roord en Popp). Met name Alexandra Popp is een grootheid in het Duitse vrouwenvoetbal.

Bij FC Barcelona zijn Puttelas, Bonmati, Mapi Leon, Rolfö en Graham Hanssen de bepalende speelsters. Benieuwd hoe de opstelling eruit gaat zien.

De NOS zendt in ieder geval de wedstrijd live uit. Vele miljoenen mensen over de hele wereld zullen de wedstrijd zien. In het stadion zullen ongeveer 8000 supporters van Barça de wedstrijd bekijken. Er zullen strenge veiligheidsmaatregelen zijn om alles goed te laten verlopen. Echte problemen worden er niet verwacht. Voorzitter Joan Laporta zal, samen met een bestuursdelegatie, aanwezig zijn bij de wedstrijd.

Scheidsrechter is Cheryl Foster uit Wales, bijgestaan door Michelle O”Neill uit Wales en onze eigen Nederlandse Franca Overtoom. Vierde official: Rebecca Welch. VAR is de Italiaan Irrati (met hulp van Valeri en Massey-Ellis).

Nog 26 uur. De zenuwen zullen morgen wel komen. Een goede warming-up en teambespreking is van groot belang. Evenals een goed begin van de wedstrijd. En vooral niet in paniek raken als het even niet loopt. Terug naar de basis en van daaruit de wedstrijd weer contoleren.

We kunnen het niet genoeg zeggen:

Visca Barça Feminí!!

Foto: fcbarcelona.com