Nieuws Augustus 2023

Trofeo Joan Gamper 2023

Sinds 1966 wordt er gespeeld om deze trofee. Vernoemd naar de oprichter van FC Barcelona (1899). Eigenlijk heette deze man Hans Gamper (een Zwitser) die na zijn naturalisatie tot Spanjaard Joan Gamper ging heten. De Trofeo Joan Gamper geldt als de officiële opening van het voetbalseizoen. Slechts 12 keer ging de trofee naar een andere club. Tegenstander van vanavond (dinsdag 8 augustus 20.00) is Tottenham Hotspur.

Vanwege de verbouwing van Camp Nou vindt de wedstrijd plaats in het Estadi Olímpic Lluís Companis (= het Olympisch stadion). Het is de eerste grote test voor de selectie van FC Barcelona. 1e competitiewedstrijd: zondag 13 augustus 21.30 uur uit bij Getafe. Barca is er alles aan gelegen om de wedstrijd tegen Tottenham te winnen. Is natuurlijk goed voor het zelfvertrouwen.

Tottenham Hotspur is een voetbalclub uit de Londense wijk Tottenham. Opgericht in 1882. Deelnemer aan de Premier League. Bijnaam: The Spurs. Trainer: Ange Postecoglou. Erelijst: 2 x UEFA cup; 8 x FA Cup, 4 x EFL Cup; 7 x Community Shield, 2 x Second Division (1920 en 1950)

Spelers in de selectie van The Spurs: doelman Hugo Lloris; verdedigers: Sánchez, Royal, Eric Dier, Pedro Porro; middenvelders: Perisic, Lo Celso, Bentancur, Maddison; aanvallers: Richarlison, Harry Kane, Solomon, Gil

Oud-spelers van The Spurs: Alderweireld, Dele Alli, Gareth Bale, Christian Eriksen, Glenn Hoddle. Robbie Keane, Gary Lineker, Luka Modriç, Edgar Davids, Rafael van der Vaart, Kyle Walker Tottenham Hotspur heeft ook een vrouwenteam, uitkomend in de FA Women’s Super League (= het hoogste niveau). Opgericht in 1985.

Tottenham Hotspur heeft sinds 2012 een nieuw trainingscomplex. Maar liefst 77 hectare met 17 voetbalvelden. Faciliteiten: zwembaden, krachtruimtes, medische faciliteiten, een restaurant en klaslokalen. In 2018 werd een verblijf met 45 kamers gerealiseerd. Voor diverse faciliteiten, vooral voor spelers van het eerste elftal. Wat een luxe!!

Maar dat is nog geen garantie voor een goed resultaat tegen FC Barcelona. En Barça zal zeker de Trofeo Joan Gamper willen winnen,

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com