Nieuws Augustus 2023

Barça wint Trofeo Joan Gamper

Vooraf nam onze nieuwe aanvoerder het woord: “Aanvoerder zijn is voor mij een heel speciaal moment in mijn carrière. Ik hoop onze clubkleuren te verdedigen net zoals Puyol, Xavi, Messi en Busquets hebben gedaan.” Groot applaus voor onze nieuwe captain Roberto vanaf de tribunes.

In een sfeervol en bijna uitverkocht Olympisch stadion begonnen FC Barcelona en Tottenham Hotspur aan de strijd om de Trofeo Joan Gamper. En dat al weer voor de 58e keer voor Barça. 45 x winst voor Barça in het verleden. Een aantal supporters zaten nog niet op hun stoeltje toen de 1-0 viel. Assist Raphinha (met links, vanaf rechts), bal bij Lewandowski en die wist er wel raad mee: 1-0; keeper kansloos.

Maar The Spurs lieten zich niet van hun stuk brengen. Een goede kans voor Sanchez in de 15e minuut. In de 24e minuut viel dan ook de verdiende 1-1 via Skipp. Een tegenvaller voor Barça: Araújo moest geblesseerd het veld verlaten; Roberto verving hem. En Skipp had er zin in: de 1-2 in de 36e minuut na een assist van Pericic (vervelend mannetje trouwens).

De voorsprong was niet onverdiend. Barça had moeite met de positiewisselingen van Tottenham Hotspur. In de 2e helft liep het wat beter mede door de wissels. In de 57e minuut een knap schot van Pedri dat helaas over het doel ging. In de 58e minuut een prima redding van ter Stegen.

De jeugd van Barça nam het heft in handen, In de 81e minuut 2-2 door Torres na een voorzet van Yamal. 16 jaar en zo talentvol. Hij liet prachtige dingen zien. Aan Yamal gaan we nog veel plezier beleven!! Er kwamen meer kansen: schot van Abde, vrije trap van Alonso. 3-2 door een doelpunt van Ansu Fati (assist van …Yamal).

Uiteindelijk werd het 4-2 door een doelpunt van Abde (assist Fermín Lopez). Barça is een prachtige combinatie van ervaren en jonge spelers. Dat gaat nog wat worden!!

Xavi: we hopen dat de supporters blijven komen. Hun steun is hard nodig. Het was een goede wedstrijd maar niet zo goed als in sommige wedstrijden op de Tour US. De wissels hadden hun effect.

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen (63” Iñaki Pena), Balde (63”Alonso), Eric (79”Fermín), Koundé, Araújo (32”Roberto), Frenkie, Gavi (63”Ansu Fati), Romeu (79”Yamal), Pedri (63” Gúndogan), Raphinha (63”Abde), Lewandowski (63”Torres)

Foto: fcbarcelona.com