Nieuws Oktober 2010

Villa: “Dankzij Valencia ben ik nu bij Barça”

David Villa heeft zin in de wedstrijd tegen Valencia. De wedstrijd van zaterdag in Camp Nou zal de eerste zijn waarin hij tegen zijn oude club speelt sinds zijn vertrek naar Barça. Hij betoont zijn respect aan de club die zijn springplank naar succes was. De spits was vijf seizoenen in Mestalla en hij zit de aanstaande wedstrijd als een speciale gelegenheid. “Valencia heeft me alles gegeven wat betreft voetbal.”

Hoe kijk je tegen de wedstrijd tegen Valencia van 16 oktober aan?
“Valencia is heel speciaal, omdat het een team is waar ik met plezier gespeeld heb de afgelopen vijf seizoenen. Ik heb er geweldige herinneringen aan en ik heb er zin in om tegen hen te spelen, maar ik kijk er vooral naar uit om al mijn vrienden van daar te zien, ook al is het maar één dag.

Welke plek neemt Valencia in jouw carrière in?
“Ik heb mijn eerste stappen bij Sporting gezet en speelde daarna voor Zaragoza, maar Valencia heeft me alles vanuit een voetbalperspectief gegeven. De afgelopen vijf jaar ben ik geselecteerd voor het Spaanse team, heb ik in de Champions League gespeeld en ik heb om veel trofeeën gestreden en er een binnengehaald. Deze jaren zijn ongetwijfeld de belangrijkste jaren van mijn leven. Dankzij Valencia zit ik nu bij Barça.”

Als je tegen Valencia scoort, ga je dat vieren?
“Ik ga sowieso proberen te scoren. Ik ben een professional en ik speel nu voor Barça, maar ik zal het niet zo doen als tegen Sporting. Ik voel veel genegenheid voor iedereen van Valencia en heb veel respect voor iedereen die me heeft geholpen een betere speler te worden. Daarom zal ik geen goals vieren.”

Het leek erop dat Valencia in de problemen zou komen toen jij, David Silva en Carlos Marchena de club verlieten, maar nu staan ze bovenaan.
“Ze zijn heel erg goed bezig. Valencia is een geweldige club en ze krijgen het niet zo snel moeilijk als een, twee of drie spelers weggaan. De nieuwe aanwinsten zijn goed en helpen zeker mee, terwijl Valencia al geweldige spelers had rondlopen. Een sterk team zal altijd bovenaan staan, ook al zijn spelers die de afgelopen seizoenen belangrijk waren er niet meer bij.”

Víctor Valdés zal Valencia tegemoet treden zonder jou als tegenstander.
“Het is inderdaad zo dat ik scoorde toen ik tegenover hem stond, maar hij moet nog steeds op zijn best zijn, want Valencia heeft goede spitsen. Het zal een moeilijke wedstrijd worden en het zal lastig zijn om geen tegengoals te laten vallen.

Wat mis je van de club en de stad?
“Ik heb hier alles, maar ik mis de kleine dingen. Ik mist vooral het ’s ochtends naar Paterna gaan om te ontbijten met de spelers, het delen van een kamer met Joaquín en het praten met Españeta (de man van de Valencia tenues). Ik heb een geweldige tijd daar gehad en ik zal die dingen zeker missen.”