Nieuws December 2020

Barça - Valencia 2-2

De tweede thuiswedstrijd in drie dagen, tegen het gerenommeerde maar dit seizoen tegenvallende Valencia. Zonder de licht geblesseerde de Jong, die werd vervangen door Coutinho.
Barça begon net als tegen Sociedad met veel energie, maar echte kansen leverde het niet op de eerste 25 minuten. Aan de andere kant was Valencia ook totaal niet gevaarlijk. Het hoopte op een snelle counter, maar daar kwamen zij niet aan toe. Het nieuwe centrale verdedigingsduo van Barça fungeerde naar behoren. Toen verslapte Barça wat en het leverde Valencia drie kansen op in drie minuten. De derde in minuut 30 was raak en dat betekende opnieuw, net als tegen Sociedad, een 1-0 achterstand.
Dat leek ook de ruststand te worden. Een enorme kans voor Valencia in minuut 45 werd door ter Stegen gepareerd en in de daarop volgende  Barça-aanval kreeg Griezmann een penalty. Messi mistte maar in de rebound wist hij wel te scoren: 1-1. Een jubileum doelpunt, want het was goal nummer 643 voor één club. Een evenaring van Pelé, die ook tot 643 kwam voor Santos.
Na de rust begon het voortvarend. Al in minuut 51 scoorde Barça 2-1. Een prachtige goal uit een corner en de eerste voor Fc Barcelona van Araujo. Het was de start van een heerlijke fase in de wedstrijd met kansen over en weer.
Eén van die kansen wist Valencia in minuut 69 te benutten, wat de 2-2 betekende. Barcelona had wel de bal, drong ook aan, maar zoals zo vaak dit seizoen ontbrak het aan de laatste beslissende actie binnen de 16-meter. Net teveel gebrei en te weinig doortastendheid voor het doel. Een bevrijdende 3-2 kwam er dan ook niet. Helaas geen goed vervolg van de overwinning op Real Sociedad.

Opstelling Barça: Ter Stegen, Dest, Araujo, Mingueza, Jordi Alba, Pedri (86. Pjanic), Busquets (46. de Jong), Coutino (79. Lenglet), Griezmann (73.Trincao), Messi, Braithwaite.

45+4. 1-1 Messi
52.     2-1 Araujo