Nieuws Oktober 2014

FC Barcelona - Ajax 3-1

De derde poulewedstrijd in de Champions League heeft FC Barcelona relatief eenvoudig gewonnen van Ajax. In Camp Nou was de thuisploeg de Amsterdammers de baas, die verzuimde de score op te laten lopen waardoor de aansluitingstreffer van
El Ghazi vlak voor de tijd de selectie van voormalige Blaugrana-speler en huidige coach van Ajax, Frank de Boer hoop deed geven op een gelijkspel. In de laatste minuut van de verlening scoorde invaller Sandro Ramírez de verlossende 3-1 .

Vanaf het eerste fluitsignaal was Barça de sterkste partij en waren de Amsterdammers vooral aan het verdedigen. Jasper Cillessen werd echter in de
7e minuut al verschalkt door Neymar die een assist van Lionel Messi niet onbenut liet. Een kwartier later was het Messi zelf, na een prachtige voorzet van Andrés Iniesta, die voor de verdubbeling van de score tekende. De Ajax-keeper zat raakte nog met zijn vingertoppen de bal, maar kon niet verhinderen dat de bal toch het doel in hobbelde. Dat was voor Messi al weer zijn 69e doelpunt in Champions League en de Argentijn heeft op de topscorerslijst van het kampioenenbal alleen nog Raúl voor zich. Ajax mocht niet veel later van geluk spreken dat het schot van Pedro snoeihard op de paal belandde in plaats van in de touwen. Iniesta was vlak voor rust ook nog dichtbij het derde doelpunt, maar deze keer wist Cillessen de inzet te keren.

Het leek alsof de wedstrijd uit zou lopen op een grote nederlaag van het team van De Boer, maar met het oog op de Spaanse Klassieker, aanstaande zaterdag om 18:00 uur, gingen de Catalanen in de tweede helft in een rustiger tempo voetballen. Dat kwam de amusementswaarde voor de aanwezige fans in Camp Nou niet te goede, maar is wel een begrijpelijke keuze. Coach Luis Enrique wisselde tevens uit voorzorg Neymar, Messi en Iniesta en gaf zo de jonge aanstormende talenten Sandro Ramírez, Munir El Haddadi en Rafinha de kans. Overigens eindigde Barça de wedstrijd met 63% balbezit. In de 88e minuut wist Barça de bal voor het doel van Ter Stegen niet weg te krijgen en na een kluts belandde de bal voor de voeten voor invaller Anwar El-Ghazi die niet twijfelde en de bal in het Catalaanse doel schoot. De spelers van Ajax hoopten nog op de gelijkmaker, maar dat was echter van korte duur. Sandro schoot in de slotminuut van de verlenging de bal in het doel aan de andere zijde.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Mascherano, Alves, Bartra, Piqué, Alba, Rakitić, Iniesta (76' Rafinha), Pedro, Messi (66’ Munir) en Neymar (61' Sandro)