Nieuws Januari 2012

Iniesta fit voor de derby

Goed nieuws voor de Barça-fans in aanloop naar de derby, want Andrés Iniesta heeft zaterdag na de training van de medische staf van FC Barcelona groen licht gekregen en is zondag inzetbaar tegen Espanyol. Hierdoor heeft Josep Guardiola de beschikking over zijn gehele selectie, met uitzondering van de langdurig geblesseerde Ibrahim Afellay en David Villa, aangevuld met Isaac Cuenca van Barça B. Zondag staat de laatste training ter voorbereiding op de derby op het programma.

Ondanks de rivaliteit tussen de twee clubs, eindigen de recente derby’s in het voordeel van Barça, zowel in Camp Nou als in het Cornellà-El Prat. FC Barcelona heeft de laatste zes van de ten bezoeken gewonnen en twee keer gelijk gespeeld. De spelers van Josep Guardiola versloegen de tegenstander de laatste keer in het stadion van Espanyol met 1-5; twee van Pedro, Villa scoorde er ook twee en Xavi wist ook een doelpunt te maken. Vreemd genoeg is het nieuwe stadion van Espanyol een van de weinige stadions waar Lionel Messi nog geen doelpunt wist te maken.

Overigens trainde zaterdag ook Márquez mee met het eerste elftal. Eerder deze week had de voormalige verdediger van FC Barcelona al deelgenomen aan de training van het team van Eusebio. De Mexicaan staat onder contract van de New York Red Bulls en mag van Barça tot maart, de start van het nieuwe Amerikaanse MLS seizoen, gebruik maken van de trainingsfaciliteiten de club om zijn conditie op peil te houden. Guardiola vertelde in de persconferentie zaterdag: “Ik ben heel blij hem weer te zien. Hij is een geweldig persoon en heeft ons veel geholpen in het begin. Hij is gelukkig. Mensen die veel voor de club hebben betekent, zijn hier altijd welkom.”