Nieuws December 2023

De Derby van Catalunya

Zondag 10 december 21.00 uur: de Derby van Catalunya tussen FC Barcelona en Girona FC. Afstand tussen beide steden: 100 km. Girona passeert een aantal bekende stranden in de rit naar Barcelona o.a. Lloret de Mar. Wat een mooi leven!

Zeer verrassend: de 2e plaats voor Girona in La Liga: 15 wedstrijden gespeeld, 38 punten. Van de laatste 5 wedstrijden 4x winst en 1x gelijk. Barça staat 4 punten achter op Girona en bezet de 3e plaats. Van de laatste 5 wedstrijden 1x verlies, 1 x gelijk en 3x winst. En 6-punten wedstrijd. Bij winst van Barça komen ze op 1 punt van Girona; bij verlies op 7 punten. Bij een gelijkspel blijft het verschil 4 punten. Madrid kan dan op beide teams uitlopen in de uitwedstrijd op zaterdag tegen Real Betis.

Girona Futbol Club is in handen van de City Football Group, die ook Manchester City in handen heeft. Trainer: Miguel Sanchéz. Het streven is, naast het kampioenschap, een Catalaanse onafhankelijkheid. Opgericht op 25 juli 1930. Vele jaren op het 2e niveau gespeeld. Promotie naar La Liga op 4 juni 2017. In 2019 degradatie naar de Secunda Divisíon.

Vanaf 2022/ 2023 speelt Girona weer in de Primera División. Een knappe prestatie! Grote man bij Girona is op dit moment Daley Blind, zoon van Danny. Opgeleid bij Ajax, gespeeld bij FC Groningen, Manchester United, Bayern München en nu dus Girona. Sinds dit seizoen. 104 interlands (3 doelpunten). Positie: linksachter, linkermiddenvelder (3-5-2) en links in de verdediging. Actief op het WK2014, EK2020 en het WK2022.

Drama: hartspierontsteking in 2019. Blind maakte zijn rentree op 12 februari nadat een defibrillator was geïmplanteerd. Hij speelde in totaal 333 wedstrijden voor zijn cluppie, Ajax. Hij is opgebloeid bij Girona FC. Speelt de sterren van de hemel.

In de selectie van Girona FC spelen o.a. de volgende spelers: Eric García, Daley Blind, Pablo Torre, Sávio, Aleix García, Arnau Martínez, Alex López (opsomming is niet compleet). Een hecht collectief onder aanvoering van o.a. Daley Blind.

Laatste 5 wedstrijden van FC Barcelona

• Winst op Atlético Madrid 1-0

• Gelijkspel bij Rayo Vallecano 1-1

• Winst op Alavés 2-1

• Winst bij Real Sociedad 0-1

• Verlies tegen Real Madrid 1-2

Er is nog geen sprake van stabiliteit. Wedstrijden worden moeizaam gewonnen. Gavi wordt natuurlijk erg gemist evenals ter Stegen die aan zijn onderrug geopereerd is. Lewandowski is niet in vorm. Frenkie heeft nog niet voldoende wedstrijdritme (wordt natuurlijk elke week beter).

De Portugezen (Félix en Cancelo) zullen de ploeg op sleeptouw moeten nemen. Evenals Araujo, Pedri en Koundé. Van Raphinha en Torres zal het gevaar moeten komen. Heel veel succes!!

Visca Barça!!

Foto: fcbarcelona.com