Nieuws Juli 2011

Jeugdspeler Barça naar de Spurs

Dat FC Barcelona een goede jeugdopleiding heeft, dat weet bijna iedereen. Ook de clubs in het buitenland weten inmiddels steeds meer de weg te vinden naar de jonge Barça spelers. Waar eerder Manchester United, Piqué uit de jeugdopleiding haalde en Arsenal Fàbregas, heeft nu Tottenham Hotspur ook een jonge Barça speler gecontracteerd. De Spurs hebben maandagavond Cristian Ceballos gepresenteerd.

Ceballos heeft de afgelopen zeven jaar in de jeugdopleiding van FC Barcelona gespeeld. Maar de achttienjarige Spanjaard kreeg geen profcontract aangeboden. Bij de club van Rafael van de Vaart wist hij tijdens een stage wel indruk te maken. “Cristian heeft zijn kwaliteiten laten zien tijdens zijn stage”, vertelt Tim Sherwood, technisch coördinator. “Hij heeft hard gewerkt en trainde zelfs een aantal keer met het eerste elftal mee. We zien in potentie een topspeler in hem”

Ceballos werd al op jonge leeftijd een grote toekomst voorspeld. Tijdens een bezoek van Ronaldinho aan een trainingssessie van zijn team, doordat dit bezoek gefilmd werd, was Ceballos een hit op Youtube. In het filmpje staan de twee tegenover elkaar met de bal te goochelen. Ondanks zijn bekendheid op internet heeft Ceballos zijn belofte in de ogen van FC Barcelona niet waar kunnen maken. Vandaar dat hij geen profcontract werd aangeboden en zo moest de jongeling op zoek naar een nieuw onderkomen.