Nieuws Maart 2023

12 punten voorsprong!!

Met zo’n grote voorsprong en nog maar 12 wedstrijden te gaan, wordt je kampioen. Dat kan niet anders. Bij sommige spelers van Barça gierden de zenuwen door de keel. Het is ook niet niks om een Clásico te spelen in een stadion met 96.000 toeschouwers.

Araújo had het druk met Vinícius. Balde speelde onwennig. Koundé moest wennen aan zijn nieuwe rol. Lewandowski had het moeilijk. Maar als je dan toch wint van de rivalen uit Madrid dan verdient dat een heel groot compliment. De 93e Clásico in Camp Nou. De 253e Clásico in totaal. En er stond deze keer echt wat op het spel. Bij aanvang van de wedstrijd bedroeg het verschil met Real 9 punten. Inzet: 12, 9 of 6 punten.

Barça begon sterk aan de wedstrijd: een schot van Lewandowski en een kopbal van Raphinha. Maar het was Madrid dat in de 9e minuut scoorde: via Vinícius de bal op het hoofd van Araújo achter ter Stegen. Een ongelukkig eigen doelpunt: 0-1. Barcelona was duidelijk aangeslagen en had tijd nodig om dit te verwerken. Een kans van Christensen in de 32e minuut leidde niet tot de gelijkmaker.

Vooral Raphinha was gevaarlijk vanaf de rechterkant. Een doelpunt kon niet uitblijven. Het was Sergi Roberto die met een strak schot (rebound) in de 45e minuut de gelijkmaker produceerde: 1-1. Spotify Camp Nou ging helemaal uit zijn dak. De gelijkmaker was verdiend tegen een Madrid met grote namen.

Barça begon goed aan de 2e helft. Veel balbezit maar geen echte kansen. In de 59e minuut een schot van Lewandowski dat net naast ging. Barça rook de zege. Een schot van Raphinha in de 74e minuut werd vakkundig gestopt door Courtois. Nog een poging van onze Poolse vriend maar dat had geen succes.

Kessie kwam in de 76e minuut voor Roberto. Het bleek een gouden wissel. In de 83e minuut vreugde bij Madrid toen ze dachten de 1-2 te scoren. Helaas, jammer, niets aan te doen: het bleek buitenspel te zijn. Met 1 voetlengte. Score bleef 1-1.

Maar Barça nam daar geen genoegen mee: het was Kessie die in blessuretijd de 2-1 binnen schoot (assist Balde). Wat een ontlading. Wat een vreugde. De aartsvijand verslagen! Zelden een speler gezien die zo blij was na zijn doelpunt. Een gouden wissel! En 12 punten voorsprong!! En het 3.000e doelpunt in La Liga in Camp Nou.

Nog 12 wedstrijden te gaan en dan: Campeones!

Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Balde, Christensen, Koundé, Araújo, Frenkie, Roberto (76”Kessie) Busquets, Gavi (90”Fati), Raphinha (82”Torres), Lewandowski

Foto: fcbarcelona.com