Nieuws Augustus 2011

12 van de 15 hoofdprijzen

Josep Guardiola veroverde vrijdag zijn twaalfde prijs als coach van FC Barcelona en passeerde daarmee Johan Cruijff.

“Ik ben erg blij met de overwinning. Het moeilijk om een goede wedstrijd te spelen in deze omstandigheden. Het veld was niet geweldig. Een prestatie zoals in de Wembley Champions League-finale komt niet vaak voor”, zei Guardiola na de 2-0 zege op Porto.

“We hebben goed gespeeld. De spelers zijn heel constant. Het is niet hun eerste finale. Dat geeft ze vertrouwen en zorgt voor rust in de groep. Mijn spelers zijn fantastisch, een unieke generatie. Ze zijn nog jong en beschikken echt over een geweldige mentaliteit waardoor ze er altijd staan en goed reageren op moeilijke omstandigheden. Deze generatie spelers schrijft geschiedenis voor zowel de club als in het voetbal. Ze verbazen me iedere keer weer met hun wil om te winnen en altijd het uiterste uit zichzelf te halen.”

“Twaalf van de vijftien prijzen winnen in minder dan vier jaar tijd is geweldig. Dat is een gemiddelde van vier prijzen per seizoen. Bij Barça hebben we het geluk dat we over een generatie spelers beschikken die dat kan”, benadrukte Guardiola.

Barcelona is uiteraard weer de favoriet voor het Spaanse landskampioenschap. “We hebben nu twee prijzen gewonnen, maar nu begint de competitie pas. Dan kunnen we zien of we iedere drie, vier dagen constante prestaties kunnen neerzetten. Deze ploeg moet laten zien dat men de eerdere prestaties kan evenaren. We zijn optimistisch en zijn het seizoen goed begonnen, maar nu moeten we dag in dag uit hard werken. Ik had nooit gedacht dat het zo zou gaan en ik had helemaal niet gedacht dat we de Spaanse Supercopa en deze trofee zouden winnen.”

Gerelateerd nieuws