Nieuws December 2010

20e Nederlander bij Barça

De transfer van Ibrahim Afellay is vrijdag officieel gemaakt. De aanvallende middenvelder zette vlak voor het middaguur, in het bijzijn van voorzitter Sandro Rosell, vice-voorzitter Josep Maria Bartomeu, sportief directeur Andoni Zubizarreta en voetbaldirecteur Raúl Sanllehí, zijn handtekening onder een contract dat hem tot de zomer van 2015 aan FC Barcelona verbindt.

De Oranje-international kon zijn geluk niet op. “Ik heb altijd voor deze club willen spelen”, zei hij tijdens zijn officiële perspresentatie in Camp Nou. “Mijn droom is nu uitgekomen. Ik zit nu bij de beste club ter wereld”, stamelde de 24-jarige Ibrahim ten overstaan van de massaal toegestroomde Spaanse en Nederlandse pers. Hoe denkt Afellay zich in het in bloedvorm verkerende elftal te gaan spelen? “Het stikt hier van de geweldige spelers”, reageerde Afellay. “Dat is duidelijk. Ik zal moeten vechten voor mijn minuten.”

De Catalanen maken drie miljoen euro over naar PSV, dat daarnaast een bepaald percentage ontvangt als Afellay wordt verkocht. Ook wordt er in 2013 een oefenwedstrijd gespeeld. Dit duel staat in het teken van het eeuwfeest van de Eindhovenaren.

Nu Ibrahim Afellay zijn toekomst definitief aan Barcelona heeft verbonden, mag hij zich de twintigste Nederlandse voetballer in de historie van Catalaanse club noemen. Van de negentien voorgangers van Afellay speelden alleen Jeffrey Hoogervorst en Danny Muller nooit een competitiewedstrijd voor de Blaugranas.Hij treedt in de voetsporen van onder meer Johan Cruijff, Johan Neeskens, Ronald Koeman, Patrick Kluivert, Marc Overmars, Ronald en Frank de Boer, Phillip Cocu en Giovanni van Bronckhorst. “Allemaal spelers met een imponerende staat van dienst. Ik ben er trots op dat ik in die rij mag aansluiten. Het is een cliché, maar een cliché is wel altijd waar: dit is mijn droom die uitkomt.”

Met het binnenhalen van Ibrahim Afellay is Barcelona in januari ook meteen uitgeshopt. Technisch directeur Andoni Zubizarreta verklaarde vrijdag: “We zullen in de winterstop geen andere spelers meer aantrekken. Onze selectie is sterk genoeg en er lopen ook nog goede jongens rond bij Barcelona B, mochten we die nodig hebben.”
Zubizarreta heeft vertrouwen in de kwaliteiten van Ibrahim. “Hij heeft alle karakteristieken van een speler van Barcelona. Hij kan op alle posities op het middenveld uit de voeten, is in goede conditie en in een leeftijd waarop je jeugdig elan koppelt aan ervaring. Hij was niet voor niets aanvoerder van PSV. Er zal tijd nodig zijn om aan te passen, maar ik heb er vertrouwen in.”
Afellay blijkt goed te zijn doorgelicht, want niet alleen zijn de voetballende kwaliteiten kwamen aan bod. “Wij willen altijd goede spelers, maar we willen ook goede mensen. Afellay past in dat profiel. Hij voegt absoluut iets toe aan deze selectie. Ik denk dat onze groep er alleen maar completer van wordt”, besloot Zubizarreta.