Nieuws Augustus 2012

29 speciale uitgangen Camp Nou voor rokers

Zoals de woordvoerder van het bestuur van FC Barcelona al eerder dit jaar aankondigde, zal de eerste competitiewedstrijd in het Camp Nou van dit seizoen – op 19 augustus tegen Real Sociedad – de eerste wedstrijd zijn waarbij het supporters toegestaan is om tijdens de wedstrijd en in de rust hun plek te verlaten. Dit kan via de 29 poorten die speciaal bestemd zijn om rokers te kans te geven buiten Camp Nou te roken.

Volgens een overeenkomst via de Assemblea de Socis Compromisaris is roken nu verboden in heel het stadion, niet alleen in de zitgedeelten, maar ook in de gangen en toegangen. Dit geldt overigens niet alleen voor Camp Nou, maar voor alle sportfaciliteiten van de Catalaanse club. Het voornaamste doel hiervan is om de gezondheid van alle Barça-supporters tijdens de wedstrijden te beschermen, en om rokers te helpen met stoppen. Daarbij draait het natuurlijk ook om waarden die nauw samenkomen met sport, zoals gezondheid, respect en sociale verplichtingen.
Het geheel rookvrij maken van het stadion is een baanbrekend initiatief dat door allerlei instanties gesteund wordt. Ook heeft FC Barcelona verschillende prijzen gekregen voor dit programma.

De 29 tijdelijke uitgangen zijn gemarkeerd met een geel bord, “Sortida Temporal” (tijdelijke uitgang), en maken het mogelijk voor rokers om het stadion te verlaten en te roken op de Esplanade voor Camp Nou. Dit was tot op dit moment niet mogelijk, aangezien de Liga de Fútbol Profesional (LFP) alle aspecten van de tickets en poortjes beheerde, en het was technisch gezien niet uitvoerbaar om de “Barça sense fum” campagne toe te passen. Nu kunnen supporters op vertoon van hun seizoenkaart of ticket zowel het stadion verlaten als opnieuw betreden.

FC Barcelona heeft laten weten streng op te treden tegen overtredingen van het rookverbod in Camp Nou, wat kan gaan van het uit laten maken van de brandende sigaret tot het uit het stadion verwijderen van de betreffende persoon.