Nieuws Juni 2021

3e aanwinst: Emerson Royal

Nu nog uitgeleend aan Real Betis maar per 1 juli speler van FC Barcelona. Emerson is Braziliaans van nationaliteit, geboren in São Paulo op 14 januari 1999. 22 jaar oud dus. Favoriete positie: rechtsback. Zijn volle naam luidt Emerson Aparecido Leite de Souza Junior> Maar dat past niet op een shirt. Zijn tante gaf hem de bijnaam Royal. Pfffff, iedereen blij.

Emerson is opgenomen in de selectie van Brazilië voor de Copa América. 5 goals en 10 assist bij Betis. Een moderne back dus die ervan houdt langs de zijlijn op te stomen. Voor Betis speelde hij wedstrijden voor Ponte Preta en Atletico Mineiro (beiden in Brazilië). Zijn Braziliaanse debuut volgde in februari 2017 (slechts 18 jaar oud). Europese topclubs waren toen al in hem geïnteresseerd.

79 wedstrijden in 2,5 jaar bij Real Betis. Real Betis sloot het afgelopen seizoen af met een knappe 6e plaats (deelname Europa League). Emerson speelde meer minuten dan zijn teamgenoten. Veel vertrouwen dus van Pellegrini. En van de bondscoach: alle wedstrijden gespeeld onder 21 en zijn debuut bij de Seleçao in november 2019 (tegen Zuid-Korea).

Zijn held: Cafú. Bijzonderheid: hij lacht altijd en zijn familie ook: ik hou niet van saaie mensen” Inspiratie gevonden bij Michael Jordan. Begonnen als aanvaller maar omgeturnd tot een rechtsback. Vrijwilligerswerk gedaan tijdens de Covid-19 pandemie.

Een bijzondere speler en een bijzonder mens. Begaan met zijn teamgenoten en met zijn landgenoten. Een moderne back met veel kwaliteiten. Emerson Royal: heel veel succes bij ons FC Barcelona.