Nieuws April 2011

“400 duels voor Barça is een eer”

Víctor Valdés speelde zaterdag zijn vierhonderdste wedstrijd in het shirt van Barcelona en was tevens de aanvoerder van Barcelona. De Spanjaard is na Andoni Zubizarreta de tweede doelman die de grens van vierhonderd duels heeft bereikt bij de topclub. Víctor kreeg 317 doelpunten te incasseren in die 400 wedstrijden (een gemiddelde van 0,80 doelpunten per wedstrijd).

De eerste keeper van FC Barcelona is in de beste vorm van zijn carrière; dit seizoen staat de teller op 22 tegendoelpunten in 38 wedstrijden (een gemiddelde van 0,58 doelpunten per wedstrijd). Vorig seizoen was een gemiddelde van 0,67 voldoende voor Valdés om de Zamora trofee te verdienen. De Spaanse doelman voelt zich vereerd met zijn uitstekende reeks.

“Het is voor mij een enorme eer”, zegt de Spaans international tegen Barça TC. “Normaal gesproken besteed ik nooit zo veel aandacht aan dit soort cijfers en persoonlijke records, maar dit is natuurlijk wel erg mooi. Ik wil iedereen bedanken die er in al die jaren voor me is geweest. Zonder hen zou ik niet kunnen genieten van dit moment.”

Valdés, die in 2002 zijn debuut maakte voor FC Barcelona en sindsdien dertien grote titels in de wacht wist te slepen, is na Andoni Zubizarreta de tweede goalie die de grens van vierhonderd wedstrijden slecht. Zubizarreta speelde in totaal 410 duels voor de Spaanse grootmacht.

De goalie vindt het vooral een eer om naast Zubizarreta de tweede doelman te zijn met vierhonderd duels achter zijn naam. “Hij is een voorbeeld voor me sinds ik in het eerste team sta. In al die jaren heeft hij veel invloed gehad op mijn stijl van keepen en mijn manier van denken. Ik heb altijd gezegd dat wat hij heeft gedaan fantastisch was. Andoni was in vele dingen de eerste, zoals het winnen van de Europa Cup. Ik heb het geluk gehad om hem aan mijn zijde te hebben en als ik dan zijn record zou kunnen verbreken, dan is dat helemaal geweldig.”