Nieuws April 2011

50e Copa-wedstrijd Xavi

Als de middenvelder woensdag speelt, zal Xavi, de speler met de meeste officiële wedstrijden voor FC Barcelona, zijn 50e Copa del Rey wedstrijd spelen.

De legende die zich vormt rond Xavi wordt alsmaar groter. Zo ook aanstaande woensdag in Valencia. Nadat hij debuteerde op 20 januari 1999 in de laatste zestien van de Copa tegen Benidorm (0-1), en nadat hij zijn eerste goal in de bekercompetitie een jaar later scoorde op 12 januari 2000 tegen Polideportivo Almería in Camp Nou, is Xavi nu op weg om nu een aantal wedstrijden van een halve eeuw te bereiken.

Xavi heeft elk seizoen in bekerwedstrijden gespeeld behalve in 2005/06, toen hij veel van dat seizoen miste wegens een blessure. Hij heeft in totaal zeven goals gescoord en zijn beste seizoen was 2006/07 toen hij er twee scoorde. Xavi zal tevens fijne herinneringen hebben aan 2009, toen hij eindelijk een winnaarsmedaille in handen kreeg.

Met regelmaat zet Xavi Hernández nieuwe records in het blaugrana shirt. Recentelijk nog passeerde hij de legendarische Migueli in het aantal verschijningen voor Barça. De 31-jarige speler uit Terrassa heeft 569 keer in het blaugrana shirt opgetreden: 379 in de Liga, 114 in de Champions League, 13 in de UEFA Cup, 49 in de Copa Del Rey, 8 in de Spaanse Super Cup, 2 in de Europese Super Cup en 4 in de Wereldbeker voor Clubs.