Nieuws Augustus 2011

72 jaar geen verlies in thuisdebuut

De staking van de spelers in de Spaanse competitie had als gevolg dat de openingswedstrijd in en tegen Malaga, officieel gepland voor afgelopen week, werd gecanceld. Dit betekent dat Barça het nieuwe seizoen opent in eigen huis, maandag tegen Villarreal, voor slechts de tweede keer in de afgelopen tien jaar.

De laatste keer dat Barça verloor tijdens een openingswedstrijd in eigen huis was een hele tijd terug, op 3 december 1939 tegen Espanyol in Les Corts. Het Barça van Mora, Rosalench, Sospedra, Herrerita en Emilín ging toen met 0-1 ten onder. De eerste keer dat Barça het seizoen thuis opende was tien jaar eerder, toen Real Sociedad met 3-0 verslagen werd.

Het team heeft een topstatistiek als het aankomt op scoren in de eerste wedstrijden van het seizoen, zowel in Les Corts als in Camp Nou. Het gemiddelde is iets minder dan drie goals per wedstrijd in de 32 overwinningen, vier keer gelijkspel en die ene nederlaag; daar tegenover heeft het team minder dan één goal per wedstrijd tegen gekregen.

Real Sociedad waren niet alleen het eerste team dat Barça versloeg op een openingswedstrijd in Les Corts; ze zijn tevens de club die het vaakst tegenover de blaugranas heeft gestaan in diezelfde debuutwedstrijd. Barça opende maar liefst acht keer tegen Real Sociedad. In het debuutduel in 1950/51, toen FerdinandDaucik aan het roer stond, won Barça met 8-2, met dank aan vier goals van César, twee van Basora en eentje van Alov en Szegedi, wat vooralsnog de hoogste score is die ooit behaald is in een openingswedstrijd.

De laatste keer dat Barça de competitie thuis begon, was twee seizoen geleden, toen goals van Bojan, Keita en Ibrahimovic het team voorbij Sporting Gijón leidden. Daarvoor, in 2003, maakte Víctor Valdés zijn competitiedebuut in de openingswedstrijd tegen Atlético Madrid, dat eindigde in een gelijkspel.