Nieuws Januari 2015

Abidal adviseert: ''verleng zijn contract''

Éric Abidal was jarenlang een vaste waarde achterin bij FC Barcelona, als linksback in het succesteam van Pep Guardiola. Hij won vele prijzen van de club, maar kende tijdens zijn periode bij Barça ook moeilijke momenten. Abidal moest tweemaal vechten tegen kanker, en met een enorme dosis inzet won hij tweemaal de strijd. In 2013 werd het contract van Abidal niet verlengd door president Sandro Rosell, waardoor Abidal naar een nieuwe club moest. Recent beëindigde Abidal zijn spelerscarrière, en nu adviseert hij de clubleiding over het contract van Dani Alves.

''Barcelona móét zijn contract verlengen. Er is namelijk geen betere rechtsback. Of je behoudt de beste of hij vertrekt naar een andere club.'', liet Abidal weten aan Cadena SER. Abidal speelde jarenlang samen met Alves, en hij ontwikkelde een hechte vriendschap met de Braziliaan. Alves zijn contract loopt over enkele maanden af, en tot dusver is er nog geen overeenkomst met de clubleiding bereikt over het verlengen van zijn contract. Door het recente ontslag van Zubizarreta en de bestuurlijke crisis lijkt het er ook voorlopig nog niet van te komen. Afgelopen zomer waren er al speculaties over een vertrek van Alves.

Abidal had ook nog heuglijk nieuws te melden. De Fransman keert namelijk binnenkort terug bij Barcelona. Abidal gaat een rol vervullen in de technische staf als directeur van de mondiale voetbalscholen van Barcelona. Hierdoor komt en voor Abidal, en voor de fans een droom in vervulling, want Abidal heeft de status van legende bij Barcelona. ''Nee, ik ga niet bij Olympiacos aan de slag. Met alle respect, maar Barcelona is Barcelona. Ik moet met president Bartomeu nog over enkele details praten. Ik heb geen haast. Ik weet dat veel mensen willen dat ik nu al terugkeer, maar ik bepaal zelf het moment. Zo liet Abidal nog in het ongewisse op welk moment hij precies zal terugkeren, maar dat hij zal terugkeren is een feit.