Nieuws December 2014

Abidal stopt met voetballen

Niet lang na het grote nieuws dat Thierry Henry zijn voetbalschoenen aan de wilgen heeft gehangen, heeft ook ex-blaugrana Éric Abidal aangekondigd te stoppen met voetballen. Op vrijdag 19 december kondigde de 35-jarige Fransman, die zes seizoenen in de Barça-defensie speelde, dit aan tijdens een speciale conferentie bij zijn huidige club, Olympiakos. “Dit is een heel belangrijk moment in mijn carrière,” liet Abidal weten. “Ik heb besloten om mijn carrière officieel te beëindigen.”
Abidal sprak ook over zijn plannen voor de toekomst. “Ik heb de president van Olympiakos gezegd dat ik alles voor de club zou geven tot december. Van nu af aan wil ik rusten en tijd doorbrengen met mijn familie en vrienden. Ik heb aanbiedingen gekregen om te komen werken voor FC Barcelona en voor Olympiakos, maar ik heb tijd om erover na te denken en te kiezen voor dat wat het beste is voor de mensen van wie ik houdt.”

Gevraagd naar een hoogtepunt in zijn carrière, antwoordde Abidal: “Die keer dat ik mijn comeback maakte tegen Real Madrid, dat was een van de meest geweldige momenten van mijn carrière. Voor mij was voetbal een manier om mijn ziekte te vergeten. Mijn doel was om weer te spelen. En om zó terug te komen was emotioneel als het winnen van een titel, of nog emotioneler.”

Éric Abidal droeg het Barça-shirt van 2007 tot 2013. Hij speelde 193 wedstrijden en scoorde twee keer, maar won een hele schare aan titels: twee keer de Champions League, vier keer de Spaanse landstitel, tweemaal de Copa del Rey, twee keer de Wereldbeker voor Clubs, twee Spaanse Super Cups en drie Europese Super Cups. In 2011 kwam het nieuws dat hij een levertumor had en in 2012 onderging hij een zware maar succesvolle levertransplantatie.

Kijk HIER de hoogtepunten van Abidals carrière bij FC Barcelona terug!