Nieuws Februari 2012

Alves belangrijk voor Brazilië

Dinsdagavond heeft Brazilië de vriendschappelijke interland tegen Bosnië-Herzegovina gewonnen met 2-1. Dani Alves gaf de assist bij de openingsgoal van Brazilië. Adriano kreeg geen speeltijd van de bondscoach Mano Menezes. Ronaldinho, oud speler van Barça van 2003 tot 2008, speelde een uur voor A Seleção. De wedstrijd in het Zwitserse St. Gallen leek in een gelijkspel te eindigen, maar in blessuretijd zorgde een eigen doelpunt alsnog voor de winst voor het team van Menezes.

De toeschouwers zagen Brazilië al na vier minuten de leiding nemen. De Bosnische defensie slaagde er niet in om de Brazilianen de bal te ontfutselen en dat stelde Daniel Alves in staat om Marcelo, verdediger van Real Madrid, aan de linkerkant van het strafschopgebied in stelling te brengen. Met een diagonaal schot, en met hulp van de rechterpaal, zette hij de 0-1 op het scorebord. Lang konden de Goddelijke Kanaries niet genieten van de voorsprong; de gelijkmaker viel al binnen tien minuten. Na een pass van Edin Dzeko schoot Vedad Ibisevic door de benen van David Luiz en zag hij hoe Julio César opzichtig blunderde.

Hernanes kreeg in de 20e minuut een goede mogelijkheid om voor de 1-2 te zorgen. Asmir Begovic blokkeerde een inzet van Leandro Damiao maar half en zag hoe het leer richting het doel ging. Verdediger Emir Spahic kon maar net voorkomen dat Hernanes de bal in het lege doel kon tikken. De Bosniërs kregen ook nog voor de rust een mogelijkheid om via een counteraanval op voorsprong te komen, maar het bleef 1-1.

Brazilië startte sterk aan de tweede helft, maar al snel daalde het tempo van de wedstrijd en ook de invallers konden niet voor het verschil zorgen. Beide teams creëerden weinig kansen. Dani Alves zag zijn vrije trap naast het doel gaan en een kwartier voor het einde van de wedstrijd had Neymar het team van Menezes op voorsprong moeten brengen. Zijn inzet miste echter voldoende kracht. In blessuretijd viel de 1-2 alsnog doordat Sasa Papac een voorzet van Hulk in zijn eigen doel werkte.

Opstelling Brazilië: Julio César, Dani Alves, Thiago Silva, David Luiz, Marcelo, Sandro (59’ Elías), Fernandinho, Hernanes (67’ Hulk), Ronaldinho (62’ Ganso), Neymar (92’ Jonás) en Leandro