Nieuws November 2011

Athletic Bilbao - Barça 2-2

FC Barcelona heeft zondagavond een uiterst zwaar bevochten gelijkspel behaald in en tegen Athletic Bilbao. Even leek er zelfs een nederlaag te komen, maar Messi was zijn gewicht weer eens in goud waard door vlak voor tijd de gelijkmaker te scoren.

Het was nat in Bilbao. De hemel barstte open en de hele wedstrijd regende het onophoudelijk. Uiteraard had dit gevolgen voor het veld en het snelle rondspelen van de bal was dan ook zeer lastig. Er ontstond dan ook een echte vecht wedstrijd en Bilbao speelde dit goed. De ploeg had zich tactisch zeer goed voorbereid en maakte het de spelers van Barcelona erg lastig om aan voetballen toe te komen. Bovendien beschikt het over een aantal zeer talentvolle spelers die voor het nodige gevaar kunnen zorgen. De Basken kwamen dan ook op voorsprong. Mascherano kon de bal onderscheppen maar het natte veld speelde hem parten, hij gleed uit en zorgde zo ongewild voor een vrije doortocht. De bal werd op links goed teruggetrokken op Herrera die de bal beheerst achter doelman Valdés plaatste. Zijn eerste tegendoelpunt na ruim 800 minuten voetbal. Barcelona rechtte de rug en kwam binnen vijf minuten al weer langszij. De mee opgekomen linksback Abidal zette de bal perfect voor op de inlopende Fàbregas die zijn hoofd goed tegen de bal plaatste en dus fraai scoorde. Tot aan de rust kreeg de ploeg van Guardiola nog wat kleine kansen maar de ruststand was dus 1-1.

Na de thee werd het veld nog slechter. Hier en daar ontstonden plassen water waardoor de bal steeds moeilijker rolde. Het werd dus steeds moeilijker om het Barcelona spelletje te spelen en de blaugrana's waren dan ook niet bij machte echt goede kansen te creëren. Bovendien was er af en toe wat oplettendheid, waarvan er een van Mascherano leidde tot een onnodige corner. Tot overmaat van ramp kwam de bal ook nog eens ongelukkig op het lijf van Abidal, waarop het speeltuig botste op het been van Piqué, achter de doelman. De 80e minuut was al ingegaan en een achterstand van 2-1. Een nederlaag dreigde en Barcelona ging dan ook vol voor de gelijkmaker. De ingevallen Villa was er twee keer dichtbij maar hij miste jammerlijk. Ook Iniesta wist geen raad met een goede kans, maar in de 90e minuut was het dan toch nog raak. Geklungel in de verdediging van Bilbao leidde tot balbezit van Messi in de 16 waar de kleine Argentijn wel raad mee wist door de bal snel in het lege doel te schuiven. Zo werd een nederlaag nog net afgewend.

Al met al kan teruggekeken worden op een zware en moeilijke wedstrijd tegen een goede ploeg. Ook nog onder zware omstandigheden. Feit is wel dat de achterstand op Real Madrid opnieuw twee punten meer is geworden door dit gelijkspel.

Opstelling FC Barcelona : Valdés, Piqué (81’ Thiago), Mascherano, Alves, Busquets, Abidal, Xavi (61’ Alexis), Iniesta, Fàbregas, Adriano (71’ Villa) en Messi.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.