Nieuws Augustus 2015

Athletic Bilbao - Barça 4-0

Het team van Luis Enrique heeft de heenwedstrijd van de Spaanse Supercopa in
San Mamés met 4-0 verloren. Komende maandag staat de return in Camp Nou op het programma.

In de eerste helft leek Barça even het heft in handen te nemen. Luis Suárez leek in de 6e minuut alleen op de keeper af leek te kunnen, maar de Uruguayaan stond in buitenspel positie. Al snel vochten de Basken zich terug in de wedstrijd, waardoor Athletic het overwicht kreeg. Nog binnen het kwartier kwam het team van Ernesto Valverde op voorsprong. Barça doelman Marc-André Ter Stegen kopte buiten zijn strafschopgebied de bal weg, waarna San Jose de bal van net over de middellijn in het doel schoot. De Blaugrana’s hadden niet direct een antwoord. Het duurde dan ook tot bijna een half uur spelen voordat de volgende kans zich aandiende. Suárez omspeelde Gorka Iraizoz, de doelman van Athletic Bilbao, maar de hoek was te lastig om voor nog meer gevaar te zorgen. Barça kreeg voor rust nog twee maal de kans om via een vrije trap op gelijke hoogte te komen. Het vizier van Lionel Messi stond niet scherp genoeg, waardoor de ruststand werd bepaald
op 1-0.

Na rust kwam het team van Luis Enrique beter uit de kleedkamers. Er stonden in de tweede helft vijf minuten op de klok toen Pedro een grote kans kreeg. De aanvaller had pech in de afwerking en raakte de lat. Een minuut later kreeg Messi ook een kans, maar nu stond de Baskische doelman goed opgesteld. Uit de tegenaanval wist Aduriz te scoren en de thuisclub op 2-0 voorsprong te zetten. Tien minuten later was het wederom hetzelfde recept. Eerst zag La Pulga zijn kans gekeerd, waarna uit de counter gescoord werd door Aduriz. De Baskische aanvaller kon enkele minuten later voor zijn derde van de avond zorgen. Dani Alves maakte een overtreding in het eigen strafschopgebied, waarna de scheidsrechter een penalty gaf aan de thuisclub. Aduriz wist deze kans te verzilveren en de stand op 4-0 te zetten. Na deze treffer zakte het tempo aan beide kanten. In het laatste kwartier kon Barça er een aantal keren uitkomen, maar dit leidde niet meer tot grote kansen.

De opstelling van FC Barcelona: Bravo, Alves, Bartra, Vermaelen, Adriano,
Sergi Roberto (60’ Rakitić), Mascherano, Rafinha (52’ Iniesta), Messi, Suárez en Pedro (72' Sandro).