Nieuws Februari 2015

Athletic Bilbao - FC Barcelona 2-5

Op zondagavond wist Barcelona koploper Real Madrid tot op 1 punt te naderen, door met 2-5 te winnen in de moeilijke uitwedstrijd tegen Athletic Bilbao. In een zinderende wedstrijd waarin het grossierde in verdedigende fouten, kansen en intensiteit, bleek Barcelona uiteindelijk de ploeg met de meeste nauwkeurigheid. Real Madrid verloor eerder in de speelronde met 4-0 bij Atlético, waardoor de titelrace weer volledig open ligt. Op bezoek bij Bilbao wist Barcelona tevens de honderdste goal van dit seizoen te scoren.

De eerste 15 minuten toonden gelijk aan dat Bilbao geen halve maatregelen wilde nemen, want de ploeg van Ernesto Valverde was erg nadrukkelijk aanwezig met een hoge druk. Barça had moeite met deze directe aanpak, maar kwam na een minuut of tien iets beter in de wedstrijd. Na een kwartier legde Messi de bal klaar voor een vrije trap, en nadat deze van richting werd verandert door een Bask was doelman Iraizoz kansloos. Met deze 0-1 werd Barça in het zadel geholpen, maar het spel bleef op en neer golven. Kansen voor beide ploegen bleven onbenut. Voor Bilbao probeerden Susaeta en Aduriz de uitstekend keepende Bravo te verschalken, maar de reflexen van de Chileen hielden Barça op de been. Aan de andere kant miste Suárez een open kopkans, door een fabelachtige reflex van Iraizoz. Even later was het toch zover.

Na 26 minuten kreeg Suárez de bal klaargelegd door Messi op het randje van de zestien, en zijn pegel ging hard onderin het doel. Met dit doelpunt leek Barça al verzekerd van de punten in het Baskenland, en tot de rust kwam het niet meer tot doelpunten, al kopte Aduriz nog tegen de paal. Het op en neer golvende spel vol spektakel ging gewoon door in de tweede helft, en Bilbao kwam beter in de wedstrijd. Na een uur zorgde Mikel Rico uit de rebound voor de 1-2, en dat was het startsein voor zes krankzinnige minuten. Twee minuten na de goal van Mikel Rico was het namelijk De Marcos die het net wist te vinden, maar het bleek niet de 2-2 te zijn. De rechtsback tikte de bal namelijk na een schot van Messi in zijn eigen doel. Toch was er nauwelijks tijd om bij te komen van dit moment, want even later lag de bal alweer in het netje.

Weer twee minuten later was het namelijk Neymar die op aangeven van Messi de 1-4 binnen wist te schieten, en toen leek alle spanning wel uit het duel. Zijn harde schot verdween achter Iraizoz, maar voor men uitgepraat kon raken over die goal was Aduriz al aan de defensie ontsnapt. Met een hard schot in de korte hoek tekende hij voor de 2-4, en tussen de 60ste en 66ste minuut waren er maar liefst vier doelpunten gevallen. Bilbao wilde wel, maar kreeg een kwartier voor tijd de rode kaart gepresenteerd, toen Etxeita te wild inkwam op Suárez. Hierna was het verzet gebroken, en vlak voor tijd kon de ingevallen Pedro op aangeven van Busquets nog voor de 2-5 tekenen. Met deze zege weet Barcelona de geweldige reeks tijdens uitwedstrijden voort te zetten, want de afgelopen drie uitduels werd er 15 keer gescoord, en waren er slechts twee tegengoals.

Door deze zege heeft Barça de kampioenskansen weer in eigen handen, maar eerst zal het vizier op de bekerwedstrijd tegen Villareal moeten, want dat is de tegenstander van woensdag. Tijdens de volgende speelronde is Levante de tegenstander. Wat vonden jullie van dit spektakel? Laat het weten in de reacties.

Opstelling Barça: Bravo, Alves (69' Adriano), Piqué, Mathieu, Alba, Xavi (74' Rafinha), Busquets, Rakitic, Messi, Neymar, Suárez (80' Pedro)