Nieuws Januari 2015

Atlético Madrid-Barça 2-3

Woensdagavond kon FC Barcelona vol aan de bak tegen Atlético Madrid voor een plek in de halve finales van de Spaanse bekercompetitie, want in de heenwedstrijd werd er met slechts 1-0 gewonnen.

In het kolkende Vicente Calderón begon de wedstrijd onstuimig. Barça kon slechts verbouwereerd toekijken hoe Fernando Torres binnen de eerste minuut de openingstreffer bekeken binnenschoot: 1-0! Atlético rook bloed en zette ononderbroken druk op de blaugrana defensie. Toch wist Barça op gelijke hoogte te komen met een heerlijke aanval die begon bij Lionel Messi, die Luis Suárez moeiteloos bereikte; de Uruguayaan gaf schitterend af aan Neymar, die feilloos binnenschoot: 1-1.
Atlético bleef aanzetten, maar deelde ook meerdere doodschoppen uit die merendeels onbestraft bleven. De thuisploeg kreeg na een misverstand achterin bij Barça een corner, die gemist werd door Torres, en niet veel later volgde een gevaarlijke vrije trap op de hoek van het strafschopgebied. De inzet werd echter goed weggekopt en Barça kon weer gaan opbouwen. Toch was het Atlético dat het felste spel op de mat legde en dat resulteerde na bijna een half uur spelen in een enorme kans, maar Marc-André Ter Stegen pakte het zwakke schot met beide handen.

Koud een minuut later kreeg Atlético onterecht een penalty cadeau en Raúl García verzilverde deze zonder moeite: 2-1. Het team van Diego Simeone ging met hernieuwde kracht op zoek naar een volgende treffer om het onderlinge verschil op te heffen, en Barça had er nauwelijks een antwoord op. Ivan Rakitić kreeg een grote kans, maar zijn inzet werd goed geblokt. Een minuut later was het wél raak: Sergio Busquets kopte uit een corner door en de bal belandde voor de voeten van Atlético-verdediger Miranda, die deze vervolgens ongelukkig in eigen doel werkte: 2-2! In de slotfase van de eerste helft deelde Barça de genadeklap uit. Atlético Madrid had een penalty moeten krijgen nadat de bal tegen de ellenboog van Jordi Alba kwam, maar geen scheidsrechter zag het. Messi zette een vlugge counter op, Alba racete het veld over om bij het vijandelijke doel de bal aan te nemen en puntgaaf klaar te leggen voor Neymar, die beheerst de 2-3 inschoot.

Niet onverwachts volgden na het fluitsignaal wat opstootjes. Dit resulteerde in een rode kaart voor aanvoerder Gabi, waardoor Atlético het tweede bedrijf met slechts tien man aantrad. De wedstrijd was feitelijk gespeeld; bij de thuisploeg was de honger naar goals weggeëbd, terwijl het voor Barça een kwestie was van uitspelen en doodschoppen ontlopen. Grote kansen deden zich nog amper voor en de bloedeloze tweede helft ontaardde in een schoppartij. De scheidsrechter strooide rijkelijk maar inconsequent met kaarten en Barça mocht van geluk spreken dat de eigen spelers heel bleven. Het opvallendste moment was dat Arda van Atlético zijn schoen naar een official gooide, toen hij geen vrije trap toegekend kreeg.

Met nog twintig minuten op de klok veerde het stadion even op toen nieuwkomer Cani een schitterend schot op het blaugrana doel loste. Ter Stegen redde echter uitstekend met een katachtige sprong. Aan de andere kant bereikte Messi met een vlijmscherpe steekpass Andrés Iniesta, maar keeper Oblak redde zonder moeite. Laatste opmerkelijke puntje was een tweede rode kaart aan de kant van Atlético, toen Mario Suárez na eindeloos veel overtredingen uiteindelijk een tweede gele kaart pakte.
Zo liep de wedstrijd op zijn einde en heeft FC Barcelona de strijd om de Copa del Rey geprolongeerd met een plek in de halve finales.

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Alves, Piqué, Mascherano (62’ Mathieu), Alba, Rakitić (70’ Rafinha), Busquets, Iniesta, Messi, Suárez en Neymar (77’ Pedro).

Opstelling Atlético Madrid: Oblak, Juanfran (58’ Jesús Gámez), Miranda, Giménez, Siqueira, Mario Suárez, Gabi, Arda (63’ Cani), Raúl García, Torres en Griezmann (46’ Ñiguez).