Nieuws Januari 2018

Barça - Alaves 2-1

Zondagavond 28 januari trof Barça één van de ploegen uit de onderste regionen, Alaves.
Het betekende echter geenszins ruimte voor onderschatting, want juist zij hadden vorig jaar in Camp Nou een overwinning weten te stelen.
Het leek er in het begin ook zeker niet op dat weer ging gebeuren. Een Barça-omsingeling was zichtbaar waarbij voor het eerste werd aangetreden met MSC, Messi, Suárez en Coutinho.
Echte grote kanen leverde het echter niet op. Alaves trok een muur van verdedigers op en dat in keeper Pacheco een zeer kundig extra slot op de deur bleek te hebben.
En zoals zo vaak gebeurde wat in de lucht hangt. Bij één van de zeer spaarzame uitvallen van Alaves, waarbij de laatste linie van Barça erg ver naar voren was getrokken, scoorde John Guidetti in de 23e minuut de 0-1.
Met veel energie en af en toe ook de nodige fysieke middelen wisten zij dit vast te houden tot de rust.

Na de pauze veranderde het beeld nauwelijks. Kansen bleven uit omdat de eindpass steeds nét niet goed genoeg was of in schoonheid stierf. Extra aanvallende impuilsen van de vleugelbacks werden ingezet door Valverde. Sergi Roberto en Jordi Alva kwamen in de ploeg en ook extra spits Alcacer. Het betekende echter ook nog meer ruimte voor de snelle counter van Alaves.

Maar het loonde. Een geweldige passeeractie van Iniesta op links met een afgemeten voorzet op Suárez, betekende de gelijkmaker in minuut 72. Genoeg tijs om nog voor de overwinning te gaan. En die kwam 5 minuten voor het einde. Wie anders dan Lionel Messi nam die voor zijn rekening. Een vrije trap van zo'n 20 meter draaide hij in het doel.
De wedstrijd was gedaan hoewel Alaves nog een strafschop claimde bij een handsbal van Umtiti. Het zou niet terecht zijn geweest in een wedstrijd met maar liefst 71% balbezit voor Barça.

Opstelling Fc Barcelona: ter Stegen, Semodo (52.Sergi Roberto) , Piqué, Umtiti, Digne (52. Jordi Alba), Rakitic, Paulinho, Iniesta, Luis Suárez, Messi, Coutinho (66. Alcacer)

72. 1-1  Luis Suárez
84. 2-1  Lionel Messi

Klik hier voor de beelden van Barca-TV