Nieuws Oktober 2008

Barça - Almería 5-0

Barça blijft aan de winnende hand. De negende opeenvolgende overwinning was er opnieuw een van het niveau klantenbinding. Na de galavoorstellingen tegen Atlético Madrid (6-1) en FC Basel (5-0) moest ook Almería toezien dat Barcelona momenteel in bloedvorm verkeerd. Bij rust was de eindscore van 5-0 al bereikt. Grote man was opnieuw Samuel Eto'o. Als herboren goalgetter schoot de Kameroener binnen 24 minuten driemaal raak. FC Barcelona is op doelsaldo minimaal voor 1 dag koploper. Dat is in het gehele vorige seizoen niet voorgekomen.

Almería is geen slechte tegenstander. De Andalusiërs stonden voor aanvang vijf punten achter Barça op een zesde positie van de ranglijst. Het is een veelbelovend team onder leiding van trainer Gonzalo Arconado. Toch besloot zijn collega Pep Guardiola voor het eerst dit seizoen met een herhaling van een beginopstelling op de proppen te komen. Vreemd genoeg ook nog eens die van de verloren uitwedstrijd bij Numancia op de eerste speeldag van het seizoen. Toen afgeserveerd als kansloos afgeschreven elftal, gingen de zelfde elf nu als een bliksemschicht van start. Binnen vier minuten was het raak. Eerst waarschuwde Xavi doelman Diego Alves met een hard schot. Uit de daarop voortvloeiende corner tekende Eto'o zijn eerste van de avond aan door slecht wegwerken van de Andalusische verdediging af te straffen.

Gelijk aan afgelopen woensdag in Basel was er de wens de wedstrijd zo snel mogelijk te beslissen. Een ontketend Barça zat zijn tegenstander vol op de huid en met elke aanval doorkliefde het de verdediging van de roodwitte brigade uit het zuiden van Spanje. Na 13 minuten was het Thierry Henry die een schot van Messi tot 2-0 verwerkte. Het totaalvoetbal kreeg zijn hoogtepunt tussen de 21e en 24e minuut. Doelpuntenmachine Eto'o mocht eerst van Xavi de 3-0 binnentikken, waarna hij even later ook van Messi een niet te missen kans kreeg. Met de hak werkte Eto'o - met de rug naar het doel - de bal achter de lijn. Het betekende zijn derde doelpunt van de avond, zijn derde hattrick ooit in blaugranashirt en zijn negende treffer van het seizoen.

Het sierde dat het arme Almería voor de tegentreffer bleef gaan, maar daarmee groef het automatisch wel haar eigen graf, want elk balverlies leverde welhaast een tegendoelpunt op. Na op het halfuur via Corona een goede kans te hebben gehad om iets terug te doen tegen het oppermachtige Barcelona, ging bij Almería speler Negado de stoppen door. Zijn onbesuisde actie op Márquez kostte de doorgedraaide verdediger de rode kaart. Een nog hopelozer uitziende situatie voor de bezoekers dreigde toen Dani Alves een directe vrije trap van grote afstand snoeihard in de linkerbenedenhoek deed verdwijnen. Met een 5-0 ruststand mocht Almería zich nog gelukkig prijzen.

Barcelona begon de tweede helft in een lager tempo. Hierdoor bleef Almería overeind en kreeg het zowaar wat schietkansen met een bal op de lat van Guilherme als grootste mogelijkheid. Guardiola greep na een kwartier in de tweede helft in met de nodige wissels. Eerst kwam Hleb Touré vervangen en vervolgens mocht Bojan de honneurs van Henry waarnemen. Veel veranderde er niet. De blaugranas liepen constant vast op de nu wel goed georganiseerde verdediging van Almería. Pas in de laatste tien minuten dreigde via Eto'o weer wat gevaar, maar een zesde doelpunt viel er niet meer.

Voor beelden van de vijf doelpunten, klik hier.

Opstelling: Valdés; Alves (73. Sánchez), Márquez, Puyol, Abidal; Xavi, Touré (58. Hleb), Iniesta; Messi, Eto'o, Henry (65. Bojan)