Nieuws November 2019

Barça als groepswinnaar naar achtste finales Champions League.

Aan de hand van Messi in zijn 700ste duel voor Barça, hebben de blaugranas zich geplaatst als groepswinnaar voor de achtste finales van de Champions League. In Camp Nou werd Borussia Dortmund met een 3-1 nederlaag teruggestuurd naar Duitsland.

Na een valse start, balverlies Rakitić in de eerste minuut, leverde voor de Borussen de kans op 0-1 op maar Umtiti redde op de lijn, namen de blaugranas het heft in handen en was het balbezit veelvuldig voor Barça. Echt grote kansen leverde dat de eerste twintig minuten niet op. Een vlotte combinatie tussen Suárez en Messi uiteindelijk wel, echter stond eerstgenoemde buitenspel dus werd het doelpunt afgekeurd. Vanaf dat moment liet Messi zien helemaal terug te zijn en zijn topvorm begint te benaderen. Na wederom een combinatie tussen Messi en Suárez, kon laatstgenoemde nu wel de treffer op zijn naam schrijven en middels dezelfde twee maar dan in omgekeerde volgorde, tekende Messi voor de 2-0 waarmee de ruststand werd bepaald.

Na rust speelde Barça de wedstrijd gecontroleerd uit en nam duidelijk gas terug met het oog op de wedstrijd van komende zondag in Madrid tegen Atlético. Het weerhield de blaugranas er niet van om halverwege de tweede helft via een counter op 3-0 te komen door Griezmann. Hieraan vooraf stond een fabelachtige solo van Messi. Vrijwel direct nadat Messi een vrije trap op de kruising liet belanden, tekende Borussia de 3-1 aan. Met een door Ter Stegen fabelachtige redding (tikte schot tegen de paal) in de laatste minuten, kwam Borussia niet meer tot een slotoffensief en zodoende werd met de zeer verdiende overwinning plaatsing voor de achtste finales van de Champions League gerealiseerd.

Opvallend in de wedstrijd was nog de gele kaart die Messi ontving voor een schwalbe, iets wat zelden voorvalt in Camp Nou.

Opstelling : Ter Stegen, Sergi Roberto, Umtiti, Lenglet, Junior Firpo, Rakitić (78’ Vidal), Busquets, Frenkie de Jong, Messi, Suárez (92’ Wague), Dembélé (26’ Griezmann)

Foto : www.fcbarcelona.com