Nieuws Maart 2016

Barça-Arsenal 3-1

Woensdagavond 16 maart maakte FC Barcelona zich op voor de return tegen Arsenal in de achtste finales Champions League. In een met regen overgoten Camp Nou ontvingen ze de Engelse ploeg, die een 2-0 achterstand uit de heenwedstrijd goed te maken had voor een plek in de kwartfinales. Een lastige, maar geen onmogelijke opgaven voor de Londenaren.

In de openingsfase viel er nog weinig te genieten. Arsenal speelde geconcentreerd en op safe, terwijl Barça wat problemen in het opstarten kende. Aanvankelijk vielen er alleen twee afstandsschotten van Arsenal te noteren. Even was daar Leo Messi, die een lange afstandsbal schitterend aannam en doorstootte, maar keeper Ospina redde uitstekend.
In minuut achttien werd de ban alsnog doorbroken. Luis Suárez gaf op maat aan op Neymar, die koeltjes afrondde: 1-0! Hierna moest het gas erop bij Arsenal om het tempo van Barça bij te houden. De MSN-Tridente vond elkaar meermaals, maar kon geen doelpunt noteren. Op het halfuur was Arsenal gezien na een lange verre bal van Jérémy Mathieu, die via Jordi Alba bij Neymar belandde voor een vrije schietkans. Ditmaal was de Braziliaan echter ongelukkig in de afronding met een schot recht op keeper Ospina.
Vlak erna werd Arsenal een strafschop ontzegd, na een ongelukkige tik van Javier Mascherano op de knie van Iwobi, maar niet gezien en dus geen penalty toegekend. In de slotfase van de eerste helft werd Barça slordiger en eiste Arsenal meer controle op. De Engelse ploeg stapelde kans op kans binnen luttele minuten, waarin onder anderen Iwobi en ex-blaugrana Alexis Sánchez de gelijkmaker hadden kunnen maken, maar de Barça-defensie hield stand.

Na rust kwam Arsenal veel feller uit de kleedkamer, terwijl Barça het wel leek te geloven. Binnen vijf minuten betaalde de Engelse inzet zich al uit: Elneny werd perfect bediend en schoot vlekkeloos buiten het bereik van Marc-André Ter Stegen de 1-1 binnen.
Arsenal bleef kansen creëren waar Barça weinig antwoord op gaf. Vlak voor het uur stond Welbeck helemaal vrij en was het met een uiterste inspanning dat Mascherano kon tackelen om de vrije uithaal te blokkeren. Barça speelde met vuur en Arsenal geloofde steeds meer dat er iets te halen viel in de Catalaanse hoofdstad.
En ineens uit het niets was daar de 2-1. Luis Suárez maakte zijn moeizame avond goed met een volley waarvan niemand begreep dat hij de bal tussen de palen wist te krijgen!
Arda Turan mocht zijn Europese debuut voor Barça maken en pakte meteen geel. De daaropvolgende vrije trap van Alexis had er zomaar in kunnen gaan, maar Ter Stegen redde prachtig en blokte eveneens de rebound om Arsenal de gelijkmaker te ontzeggen!

Het slotakkoord was voor MSN: in een van de laatste speelminuten overtrof Messi eindelijk keeper Ospina met een fijne lob en zette daarmee de eindstand op 3-1, waardoor alle drie de blaugrana doelpunten op rekening van de Tridente kwamen en een plek in de kwartfinales van de Champions League werd bezegeld!

Opstelling FC Barcelona: Ter Stegen, Mathieu, Alves, Mascherano, Alba, Iniesta (72’ Sergi Roberto), Rakitić (76’ Turan), Busquets, Messi, Suárez en Neymar.

Opstelling Arsenal: Ospina, Bellerín, Koscielny, Gabriel, Monreal, Mohamed Elneny, Flamini (44’ Coquelin), Iwobi (73’ Giroud), Özil, Alexis en Welbeck (73’ Walcott).

Gerelateerd nieuws