Nieuws April 2014

Barça – Athletic 2-1

Zondagavond heeft FC Barcelona een zwaar bevochte zege behaald in Camp Nou. Athletic Club Bilbao werd met veel moeite met 2-1 verslagen.

In de eerste helft ging de wedstrijd gelijk op. Barça had iets meer bal bezit en ook de kansen waren eerlijk verdeeld. Zo kregen Pedro, Alexis en natuurlijk Messi de kans om de score te openen. Na 20 minuten was het dan ook raak voor Messi, maar hij stond buitenspel. Kort daarna kwam schoot Adriano goed in, maar zijn bal werd door een verdediger van de lijn gehaald. Aan de andere kant kreeg Athletic ook kansen. De grootste kans was voor Aduriz. Met een omhaal schoot hij hard op de paal en kwam Barça goed weg. Uit de tegenaanval die volgde kreeg Alexis uit een voorzet van Pedro de kans om te scoren, maar de Chileen schoot op de lat. Hierdoor bleef het 0-0 en die stand stond met de rust nog op het scorebord.

In de tweede veranderde het spel beeld niet. Waarbij Athletic wat gevaarlijker was en dat kwam ook tot uiting in de score. Na vijf minuten  in het tweede bedrijf was het raak voor de bezoekers. Bartra kon een bal niet onder controle krijgen en daardoor kon Aduriz de bal overnemen, waarna hij vanaf de 16 meterlijn de bal achter de kansloze Pinto schoot.

Kort na dit moment schoot Susaeta de bal achter Pinto, maar hij stond buitenspel, waardoor het 0-1 bleef. Dit was wel het sein voor Barça om de mouwen op te stropen, om te kijken of ze nog iets van de wedstrijd konden maken. In het laatste deel van de wedstrijd is het dan ook Dani Alves die zijn tegenstander passeert en de bal voor gaf op Alexis. De Chileen speelde de bal gelijk door op Pedro die de gelijkmaker hard binnen schoot.

Vanaf de aftrap, veroverde Barça de bal weer en werd Messi weggestuurd, maar voordat hij gevaarlijk werd de Argentijn neer gehaald. De vrije trap die volgde werd door Messi schitterend binnen geschoten en zette daarmee de 2-1 op het scorebord. Na het doelpunt kreeg Messi, maar ook Pedro en de later ingevallen Tello, nog kansen om de voorsprong te vergroten, maar telkens stond de keeper van Athletic op de juiste plaats. Ook Pinto moest nog een paar keer een score van de bezoekers voorkomen en daardoor bleef de stand 2-1 en hield Barça de drie punten in Catalonië en blijft het verschil met Atlético Madrid 4 punten.

Opstelling FC Barcelona:
Pinto, Alves, Bartra, Mascherano, Adriano, Xavi (70’ Cesc), Song, Iniesta, Alexis (87’ Tello), Messi en Pedro