Nieuws April 2010

Barça – Athletic Bilbao 4-1

FC Barcelona heeft zaterdagavond in Athletic Bilbao de beste tegenstander gevonden om de belangrijke week met wedstrijden tegen Arsenal en Real Madrid te beginnen. De clash tussen de Catalanen en Basken werd een open wedstrijd waarin de blaugranas zich naar hartelust konden uitleven. Barcelona verzilverde daarin precies op de juiste momenten de doelpunten, want Bilbao had ook een aantal grote kansen, waardoor de uiteindelijke 4-1 zege enigzins geflatteerd was.

Guardiola toverde met het vooruitblik op het komende zware programma een wel heel aparte opstelling uit de hoge hoed. Zo mocht verdediger Chygrynskiy weer eens komen opdraven en schoof Maxwell door naar een positie op het middenveld. Voorin completeerden Jeffren en Bojan de onomstreden Messi in de aanval. Bojan als vervanger van Ibrahimovic, die in de warming up uitviel met een blessure. Zlatan is daardoor meteen een twijfelgeval voor de krakers tegen Arsenal en Madrid. Xavi, Alves, Milito, Keita, Pedro en Henry kregen rust.

Toch deed de unieke samenstelling het niet slecht. Na een aftastend begin wist ook deze formatie een aantal fraaie aanvalsopzetten op de mat te leggen. Bilbao liet zien zich niet in de loopgraven te willen verschuilen, waardoor zich een alleraardigst schouwspel afspeelde voor een door de Paasdagen goed gevuld Camp Nou.

De voorsprong van Barça kon binnen het half uur worden aangetekend. Messi speelde Abidal vrij, waarna de Fransman een lage voorzet door Jeffren binnen gewerkt zag worden. Bilbao probeerde te antwoorden, maar op het moment dat een gelijkmaker in de lucht hing, rondde Bojan een mooie steekbal van Puyol prima af.

Ook na rust zette Bilbao met wat offensieve aanpassingen goed aan. Toquero, Llorente en Javi waren dichtbij de aansluittingstreffer. Barcelona wankelde en kreeg door de wissel van Xavi voor Busquets weer wat lucht. Het bekende spel van een keer raken werd in ere hersteld en met een droog schot van Bojan met een doelpunt bekroond. Met de 3-0 was de buit binnen en werd Bibao een tijdje lang overklast. Toen Pedro de geblesseerde Jeffren verving werd het nog een graadje erger. De kleine buitenspeler uit Tenerife zette zijn directe tegenstander te kijk en voorzag Messi van een niet te missen intikker, 4-0.

Opvallend was het goede spel van Maxwell op het middenveld, een positie die hij niet wekelijks inneemt. Achterin had Chygrynskiy het moeilijk zich aan het opbouwende spel van Barcelona te commiteren. Natuurlijk is het seizoen voor de Oekrainer moeilijk te noemen, maar hij moet juist in deze wedstrijden laten zien waarom Guardiola hem naar Barcelona heeft gehaald. De 4-1 mocht niet in zijn schoenen worden geschoven. Balverlies op de helft van Bilbao leidde een razendsnelle counter in die door Susaeta knap werd afgerond. De achterstand had nog kleiner kunnen worden als Valdés niet sterk had gereageerd op goede scoringskansen van de Basken.

Opst: Valdés, Puyol, Chygrynskiy, Piqué, Abidal, Busquets ( Xavi), Touré ( Jonathan), Jeffren (Pedro), Maxwell, Messi, Bojan