Nieuws Januari 2016

Barça - Athletic Bilbao 6-0

Het team van Luis Enrique wist het thuisduel tegen Athletic Bilbao te winnen. Voor het duel begon, liet Lionel Messi zijn vijfde gouden bal aan het publiek in Camp Nou zien.

Al snel in de wedstrijd kwamen de bezoekers al met een man minder te staan. Luis Suárez drong na 3 minuten het strafschopgebied binnen en werd door keeper Gorka Iraizoz ten val gebracht. De scheidsrechter twijfelde geen moment en toonde de Baskische keeper de rode kaart. De speler die werd opgeofferd voor het uitvallen van de keeper was Iker Muniain. Daarnaast mocht Barça een penalty nemen, die door Messi feilloos werd binnen geschoten. Het team van Luis Enrique bleef daarna het betere van het spel houden en kreeg via onder andere Ivan Rakitić, Suárez en Neymar grote kansen, welke niet werden benut. Na een half uur spelen, verdubbelde Barça alsnog de score, toen bij een uitbraak Suárez Neymar wist te bereiken. De Braziliaan twijfelde geen moment en schoot de Catalanen op 2-0. Voor rust kwamen er geen grote uitgespeelde kansen, waardoor de ruststand op 2-0 werd bepaald.

In het tweede bedrijf was het al snel raak voor de Blaugrana’s. Al binnen anderhalve minuut wist Suárez op aangeven van Neymar 3-0 te scoren. De bezoekers uit Bilbao hadden hierna geen antwoord meer op het spel van Barça, die naar hartenlust aan konden vallen. Na een uur spelen pikte Neymar de bal net over de middellijn op en wist Rakitić te bereiken. De Kroaat wist de bal in het lege doel te werken en de tussenstand te bepalen op 4-0. In het resterende half uur veranderde er niets aan het spelbeeld: Athletic Bilbao kon alleen maar toezien hoe de Blaugrana’s konden blijven combineren. De 5-0 kon daarom niet uitblijven. Halverwege de tweede helft wist Arda Turan, in de rust in het veld gekomen voor Messi, Suárez te bereiken, die de bal achter keeper Iago Herrerin wist te werken. De Uruguayaan was in de slotfase nog een keer doeltreffend. Andrés Iniesta zag aan de rechterkant Sergio Busquets vrij staan, die met een fraaie voorzet op de Zuid Amerikaanse spits wist te bereiken, die knap binnenkopte en de eindstand op 6-0 wist te brengen.

Opstelling FC Barcelona: Bravo; Vidal, Piqué, Mascherano, Alba (70’ Bartra), Busquets, Iniesta, Rakitić (62’ Sergi Roberto), Messi (46’ Arda Turan), Neymar en Suárez

Bekijk HIER de wedstrijdsamenvatting van Ziggo Sport.