Nieuws April 2023

Barça - Atlético 1-0

FC Barcelona weet weer wat winnen is. In een bij vlagen boeiende wedstrijd werd zondagmiddag Atlético Madrid met 1-0 verslagen. Daarmee blijven de Catalanen de ranglijst met elf punten voorsprong op Real aanvoeren.

Het was een broodnodige overwinning, gezien de laatste twee bloedeloze 0-0 gelijkspelen in La Liga en de bekerzeperd van 0-4 tegen Real Madrid. Drie wedstrijden zonder een goal maken is niet des-Barcelona. Het moest tegen Atlético weer gebeuren. Zeker met de wetenschap dat Frenkie de Jong en Pedri terug van blessures in de selectie waren opgenomen, twee belangrijke spelers die de creativiteit in het elftal ten goede komen.

Dat Atlético na een beroerde seizoenstart de laatste maanden in een winnende flow zitten, was meteen na aftrap te zien. Binnen de minuut vond de bij Atlético herboren Antoine Griezmann de lat. Een waarschuwing van een team in vorm, dat toch merkwaardig genoeg de stellingen snel achterin zetten, de bal aan Barça liet en vanuit de omschakeling gevaar probeerde te stichten. Het leverde in de eerste helft een schaakspel op, waarin Barça in een te laag tempo de hechte rood-witte defensie probeerde uit te spelen. Kleine kansen waren er voor Ferran Torres, Robert Lewandowski en Frenkie de Jong, maar het vizier stond niet op scherp. Nadat ook Griezmann zijn tweede kans door Ter Stegen gered zag worden, leek de wedstrijd op een 0-0 ruststand uit te lopen. Daar dacht de goed spelende Raphinha echter anders over, de Braziliaan ontving de bal op de rechterflank en zette strak voor op Torres, die op de rand van de zestien wel raad wist met de prachtige assist. Met een even zakelijke als zuivere schuiver verschalkte Torres doelman Oblak; 1-0 bij rust.

De tweede helft was amusanter. Er kwam gaandeweg meer ruimte voor beide teams. Het leverde goede kansen op voor Gavi, Raphinha en Torres. Maar het scorend vermogen is momenteel ver te zoeken in Camp Nou. De een na de andere kans werd verprutst. Ook Lewandowski deelt in de malaise. Na een uur mocht hij vrij doorlopen op Oblak en had de bal alleen maar breed hoeven te leggen op de meelopende Raphinha om de wedstrijd te beslissen, maar de Pool koos voor eigen succes en schoort de bal langs Oblak ver naast. Zo bleef Atlético geloven in haar kansen en zag via De Paul en Griezmann twee grote mogelijkheden op de gelijkmaker in rook op gaan. Vele wissels en veel gele kaarten, in totaal twaalf, maakten het spel er niet beter op. Beste nieuws was de invalbeurt van Pedri, die zich meteen liet gelden met zijn herkenbare steekpasjes. Het geeft hoop voor de komende weken, want om als maar afhankelijk te zijn van de opnieuw soevereine defensie onder leiding van veldmaarschalk Araújo is niet iets dat de socios willen.

Komende week wachten de volgende pittige klussen voor de blaugranas, met een uitwedstrijd bij Rayo Vallecano en een thuiswedstrijd tegen Betis Sevilla. Hopelijk laat Xavi zijn spits Lewandowski op de maandagtraining de bal een uur lang in een leeg goal schieten om weer wat vertrouwen te krijgen.

Opstelling: Ter Stegen, Koundé, Araújo, Marco Alonso (61. Garcia), Balde, Busquets, De Jong (78. Kessié), Gavi, Raphinha (90. Ansu Fati), Ferran Torres (61. Pedri), Lewandowski

Foto: fcbarcelona.com