Nieuws Maart 2012

Barça - Bayer Leverkusen 7-1

FC Barcelona heeft met overmacht de kwartfinale van de Champions League bereikt. Na de 3-1 overwinning in Leverkusen, won Barça in eigen huis met maar liefst 7-1 van Bayer Leverkusen. Messi scoorde vijf keer, een record.

Barça speelde vanaf minuut één dominerend en met de druk naar voren, zoals we van ze gewend zijn. Leverkusen heeft in Duitsland haar laatste drie wedstrijden gewonnen en leek dus nog hoop te hebben op een stuntje, maar die Duitse hoop was al snel vervlogen. Met 79,3 % balbezit speelden de Catalanen hun opponent compleet zoek, met af en toe grote kansen. Toch duurde het 26 minuten tot het eerste doelpunt viel. Een schitterende pass van Xavi bereikte Lionel Messi, die de bal netjes over Leno heen wipte. Het betekende Messi zijn vijftigste doelpunt in de Champions League en het begin van een nieuw, op dat moment nog niet verwacht, record. De Duitsers leken geen zin te hebben in voetbal en Barça domineerde rustig verder. Twee minuten voor rust mocht Messi zijn tweede maken en was de strijd dus beslist.

Amper uit de kleedkamer maakte Messi zijn hattrick compleet: een pass van Busquets werd goed gecontroleerd door de kleine Argentijn, om deze vervolgens schitterend met zijn 'verkeerde' been over Leno heen te lobben. Het was alweer zijn 10e Champions League doelpunt dit seizoen. Kort na het doelpunt vond Guardiola het tijd voor rust voor enkele spelers en wisselden Iniesta en Xavi voor Keita en Tello. Die laatste maakte hiermee zijn officiële Europese debuut en niet zo maar één. Koud twee minuten in het veld startte hij zijn brommer en schoof hij de bal beheerst voorbij Leno: 4-0. Met een gelukje kreeg Messi drie minuten later de bal voor zijn voeten, om zijn vierde en dus de vijfde van Barça binnen te rollen. Dat Messi niet alleen aan zich zelf dacht vanavond, bewees hij in de 61e minuut. Als ware bliksemafleider zorgde hij er voor dat Tello voor zijn tweede doelpunt kon aanleggen. Even leek de wedstrijd uitgetikt te worden, totdat Messi in de gaten kreeg dat er nog nooit iemand vijf keer wist te scoren in één Champions League duel. Het werd weliswaar geen 'alle ballen op de Argentijn', maar zijn vijfde doelpunt van de avond viel wel. Door rustig ruimte te creëren voor zichzelf, kon hij met een kleine curve gemakkelijk zijn vijfde van de avond in de linker onderhoek plaatsen. 7-0 en vijf doelpunten van Messi: Camp Nou (met daarin 80 fanclubleden die met de CL reis van de Fanclub afreisden naar Barcelona) ontplofte en eerde Lionel Messi als een ware god. Door al het feestgedruis vergat Barça dat er nog een ploeg op het veld stond, waardoor Bellarabi met een bekeken schot in de allerlaatste minuut de eer mocht redden voor de Duitsers.

7-1 werd ook de eindstand in deze achtste finale en dus wint Barça gemakkelijk en met ruime cijfers (10-2) over twee wedstrijden van Bayer Leverkusen. Messi mocht de bal meenemen en staat nu te boeken als de enige speler ter wereld die ooit vijf keer wist te scoren in één Europese wedstrijd.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano, Adriano (63' Muniesa), Xavi (53' Keita), Busquets, Iniesta (53' Tello), Pedro, Messi en Fàbregas.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.