Nieuws November 2008

Barça - Benidorm 1-0

Barça heeft zich geplaatst voor de achtste finale van de Copa del Rey. Met een zuinige 1-0 overwinning op het dappere Benidorm voldeed het aan haar plicht. Typerend was daarbij het doelpunt, dat in 86e minuut uit een strafschop viel. Messi had er een tweede instantie voor nodig om de keeper van Benidorm definitief te passeren.

Barcelona maakte het zich zelf onnodig moeilijk. In het nagenoeg lege Camp Nou (de wedstrijd werd rechtstreeks op het open Spaanse kanaal uitgezonden), legde de blaugranas een zwakke eerste helft op de mat. Concentratie gebrek leidde tot veel balverlies, waardoor Benidorm er af en toe gevaarlijk uit kon komen. De kansen kwamen voornamelijk uit spelhervattingen. Gudjohnsen zag een vrije trap op de lat belandden hetgeen ook Castell van Benidorm zag gebeuren.

Pas na rust kwam er wat vuur in de wedstrijd. Alves trof uit een vrije trap de lat en Messi schoot er niet veel later ook een voorlangs. Op het moment dat Barça aanzette voor de voorsprong kreeg Benidorm een enorme kans via de Braziliaan Flavio. De spits stond bij een prima voorzet vanaf de flank geheel vrij om in te koppen, maar geschrokken door de mogelijkheid kopte hij over.

Barça schrok wakker en zeker ook Guardiola. Geleerd van de uitschakeling van Real Madrid op dinsdagavond tegen een twee divisies lager spelend Real Unión, liet hij Xavi en Eto'o warm lopen. De twee zwaargewichten mochten niet veel later de teleurstellende Gudjohnsen en Hleb vervangen. De wissels brachten meer rust in het blaugrana spel en Benidorm moest zich toeleggen op verdedigen, hetgeen ze met verve deden.

De goal kwam pas in de slotfase, Bojan werd door verdediger Ruano omver gelopen en Messi mocht aanleggen. De Argentijn schoot echter veel te slap in en had het geluk dat de doelman Caballero de inzet niet klem vast kreeg. De terugstuitende bal was alsnog een prooi voor Messi, die na zijn afronding meteen gewisseld werd voor Pedro. De wedstrijd ging vervolgens als een nachtkaars uit met het enige goede nieuws dat Barça vrijdag in de koker zit bij de loting van de volgende ronde.

Opst: Pinto, Alves, Cáceres, Puyol, Sylvinho; Keita, Gudjohnsen (61. Xavi), Busquets; Messi (87. Pedro), Bojan, Hleb (69. Eto'o)