Nieuws April 2009

Barça bereidt zich voor op de klassieker

FC Barcelona heeft zich na een dag van relatieve rust weer compleet gefocust op de volgende zware klus in de laatste fase van het seizoen. Zaterdag wacht de misschien wel allesbeslissende klassieker tegen Real Madrid. De azulgranas reizen op de dag van de wedstrijd richting Madrid, waar een geïnspireerd Real haar laatste kans wacht om Barcelona op de ranglijst nog dichter te naderen in de race om de landstitel.

Barça kent buiten Milito en Márquez geen geblesseerden of geschorsten. Henry, Messi en Iniesta hebben wel een extra recuperatietraining gekregen om bij te komen van de aanslagen van de verdedigers van Chelsea, die de nodige pijntjes bij de balvirtuozen hadden teweeggebracht. Het driemanschap is wel inzetbaar. Aan Madrileense kant is Guti af gevallen wegens een blessure en zijn Robben en Heinze weer van een blessure hersteld. Of Wesley Snijder ‘el classico’ haalt, is nog te betwijfelen.

In Camp Barça heerst een goede sfeer. De twee gelijke spelen tegen Valencia en Chelsea hebben geen afbreuk gedaan aan het vertrouwen in een goede afloop in zowel de nationale competitie als Champions League. “Barça fans, jullie kunnen gerust zijn”, liet Xavi Hernandez weten. “We weten wat het is om in het Bernabeu te winnen. Degene die zich zorgen moeten maken zijn zij in Madrid, ze staan nog altijd vier punten achter ons. En wat betreft Chelsea, ik weet zeker dat we in Londen gaan scoren. Het was juist belangrijk in Camp Nou afgelopen dinsdag geen goal tegen te krijgen. Dat is ons gelukt.”

Ook Gerard Piqué, dit seizoen meer dan ooit een rots in de branding van de defensie van Barcelona, is er gerust op. “Ze maken in Madrid in de media veel te veel herrie over de titelkansen van Real. Ze staan nog altijd vier punten achter ons, hetgeen betekent dat we, hoe je het ook wendt of keert, als koploper terug naar Barcelona zullen reizen. Die positie moet ons een gerust gevoel geven, iets dat zij niet hebben, want zij moeten winnen.”

Iniesta sluit zich daar bij aan. “We gaan er tegen aan zaterdag. Als we winnen is de competitie zo goed als gespeeld. De druk ligt bij beide teams, maar wij zullen ten aller tijde leider blijven. Iedereen zou in het liefst nu in onze positie willen staan, ook Real. Met het team dat we hebben, hoeven we van niemand bang te zijn. Er zal ruimte voor ons komen en we zullen de aanval zoeken.”

Er ligt zaterdag een mooie uitdaging voor Lionel Messi op het spel. De kleine Argentijnse smaakmaker scoorde nog nooit eerder in het Santiago Bernabeu stadion. Hij maakte er de glorieuze 0-3 met Ronaldinho mee, maar ook de veel besproken erehaag, die de blaugranas afgelopen seizoen moesten maken voor de toen al tot kampioen bekroonde Real spelers. Lionel zal er alles aan doen ditmaal zijn eerste uitgoal tegen de witten te maken om zo de vieze smaak van de erehaag weg te kunnen spoelen.