Nieuws Maart 2011

Barça blijft geschiedenis schrijven

Barça staat al voor het vierde jaar op rij in de UCL kwartfinales, iets dat alleen Manchester United over eenzelfde periode heeft geëvenaard, en daarmee heeft de ploeg van Guardiola nog een historische mijlpaal bereikt. Met de zege op Arsenal schaarde Barça zich bij de laatste acht en zette het team weer een stap naar de finale van dit jaar, die in Wembley gespeeld zal worden. Sinds het seizoen 2007/08 heeft Barça ten koste van Celtic, Lyon, Stuttgart en Arsenal de kwartfinales gehaald.

Ook het team van Sir Alex Ferguson is uitgegroeid tot een ploeg dat bijna standard in de UCL kwartfinales staat, nadat zij viermaal op rij sinds 2006/07 Lille, Lyon, Inter en AC Milan verslagen hebben voor een plekje bij de laatste acht. Volgende week staan zij tegenover Olympique Marseille in Old Trafford voor de return van de het tweeluik van de laatste zestien. In deze wedstrijd moeten beide ploegen aan de bak na het doelpuntloze gelijkspel in Frankrijk. Een zege voor Manchester United zet de teller op vijf jaar op rij bij de laatste acht.

Arsenal zou het record van Barça evenaart hebben als ze het dit jaar gehaald hadden nadat zij in de afgelopen drie jaar steevast bij de laatste acht hoorden, maar Messi, Xavi en co zorgden ervoor dat hun succesvolle reeks eindigde in Camp Nou afgelopen dinsdag.

Overigens was Leo Messi de afgelopen vier keer altijd doeltreffend in de wedstrijden van de laatste zestien: hij scoorde twee doelpunten in Glasgow tegen Celtic, één tegen Lyon en twee tegen Stuttgart en Arsenal in Camp Nou; dat zijn er zeven van de 19 doelpunten die het team wist te scoren in deze fase van de competitie.