Nieuws December 2009

Barça, de beste ter wereld!

Driemaal is scheepsrecht. Na de verloren finales in 1992 en 2006 heeft FC Barcelona dan eindelijk de Wereldcup voor clubteams te pakken. In Abu Dhabi moesten de mannen van succescoach Pep Guardiola tot het uiterste gaan om de zo vurig gewenste prijs te pakken. Pas vlak voor het einde van de reguliere wedstrijd wist Pedro een 0-1 achterstand weg te werken, waarna Lionel Messi in de tweede verlenging de 2-1 aantekende. De Wereldcup is de zesde titel die dit jaar door de blaugranas is gewonnen. Zes uit zes! Een vergelijkbaar succes is in de recente geschiedenis van het voetbal nog door geen enkele voetbalclub behaald.

In het warme Abu Dhabi mocht Thierry Henry de positie van de geblesseerde Iniesta innemen. In vergelijking met de halve finale tegen Atlante mocht Keita het werk van Touré overnemen en stonden achterin Piqué en Puyol centraal, waardoor Márquez, na zijn foutje in diezelfde halve finale, weer op de bank mocht plaatsnemen. Barça deed wat van haar werd verwacht en nam de controle van de wedstrijd op zich. De in wit gekleden Argentijnen stonden echter positioneel sterk en zaten de Catalanen goed op de huid. De ruimte was klein en Xavi had het moeilijk de vrije man te vinden. Het ontbrak de blaugranas aan creativiteit. Ze leken nerveus rond te hobbelen zonder intentie het doel te zoeken. Estudiantes, aangestuurd door aanvoerder en Argentijns international Veron, kon er af en toe gevaarlijk uit komen. Aan het einde van de eerste helft kantelde het spelbeeld dan ook. De Argentijnen hadden Barça beet en claimden met een mooie kopbal van Boselli de voorsprong. Hij toornde in de 37e minuut hoger dan Piqué en Puyol en liet doelman Valdés kansloos. Barça probeerde meteen te reageren, maar Xavi kreeg in plaats van een strafschop een vrije trap tegen. Een bizarre beslissing van de slecht fluitende scheidsrechter Archundia uit Mexico.

Opnieuw werd Barcelona dus getrakteerd op een achterstand. Net als in de halve finale tegen Atlante moest Guardiola taktisch ingrijpen om de score om te draaien. Hij deed dat door in de rust Keita te vervangen voor een extra aanvaller. De kleine Pedro deed wat hem was opgedragen en was een constant gevaar op zowel rechts en links. Barça ging met de minuut beter spelen en Estudiantes had de handen vol om het zestienmetergebied schoon te houden. Ibrahimovic kreeg twee dotten van kansen, maar schoot net naast de paal en kopte ongehinderd geheel mis. Ook Pedro was tweemaal dichtbij, het geluk leek de blaugranas echter niet mee te zitten. Guardiola greep opnieuw in en haalde eerst Busquets voor Touré er uit, en gooide met de jonge aanvaller Jeffren voor Henry de laatste joker in de strijd. Barça beukte op de witte muur, welke geen scheurtje vertoonde en bestand leek tegen de ongekende aanvalsgolven. Piqué was dichtbij en opnieuw Pedro vond de ongenaakbare doelman Albil op zijn weg. De 88e minuut stond op het scorebord toen de bal dan eindelijk in het net belandde. De kleine Pedro stond goed opgesteld bij een kopbal van Piqué en kopte de bal op zijn beurt over de toekijkende Albil; de verlenging was met hangen en wurgen uit het vuur gesleept.

Estudiantes, dat in de tweede helft geen enkele keer gevaarlijk richting Valdés was opgerukt, moest de taktiek voor de verlengingen bijstellen, iets dat niet makkelijk is na 90 vermoeiende minuten. Barça, dat met zoveel aanvallers op de gelijkmaker had gejaagd, ging daarentegen in de eerste verleninging gewoon door waar met waar het was gebleven, aanvallen.
In de tweede verleniging viel de verdiende beslissing. Een voorzet van Alves werd door wie anders dan Messi, de winnaar van de Gouden Bal, met de borst binnen gewerkt. De klok gaf 109 minuten aan. Na een paar slopende laatste blessureminuten bleek dit doelpunt goud waard. De blaugranas hadden een historische triomf behaald. Voor de eerste keer in de clubgechiedenis mocht aanvoerder Puyol de mooie trofee in ontvangst nemen. De tot tranen toe ontroerde Guardiola kon het amper geloven. Op de Ramblas in Barcelona zal dat de feestende mensenmassa zijn ontgaan. De zesde trofee was het mooiste kerstcadeatje dat het winkelende pubiek zich kon wensen.

Opst: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Abidal; Busquets (78. Touré), Keita (45. Pedro), Xavi; Messi, Ibrahimovic, Henry (82. Jeffren)