Nieuws Mei 2011

Barça door aswolk dinsdag al naar Londen

Vanwege de onzekerheid als gevolg van de uitbarsting van de vulkaan Grímsvötn zal het team van FC Barcelona al dinsdagavond om 22:00 uur afreizen naar Londen.

Aanvankelijk zou Barcelona donderdag per vliegtuig afreizen naar Londen, maar Guardiola wil een herhaling van vorig seizoen voorkomen. Destijds ontstonden er problemen met de IJslandse vulkaan Eyjafjoell, waardoor de selectie duizend kilometer per bus moest afleggen om de halve finale tegen Internazionale te spelen. Die wedstrijd ging met 3-1 verloren, waardoor uiteindelijk uitschakeling in de Champions League volgde.

Woordvoerder Toni Freixa legde de details toe in een persconferentie: “We willen ervoor zorgen dat het team zich goed kan voorbereiden op de finale in Londen, dat heeft de absolute prioriteit.” Hij voegde daar aan toe: “Dit betekent niet dat er in de komende dagen niet gevlogen kan worden, maar we willen het risico niet nemen. Hoe klein die ook is.”

FC Barcelona heeft drie opties besproken waarbij er dus voor gekozen is om al dinsdagavond te vliegen van El Prat naar Londen waarbij het team naar verwachting om 23:00 uur zal landen. De alternatief, voor wanneer het gehele luchtruim van Groot Brittannië gesloten zou worden, was om te vliegen naar Parijs, daar te overnachten en dan woensdagochtend de Eurostar te nemen naar Londen. Het laatste besproken alternatief, in geval van gehele sluiting van het luchtruim, was dat Barça met de trein naar Parijs zou reizen, daar overnachten en vervolgens naar Londen met de Eurostar op woensdag.

Freixa zei Pep Guardiola ‘volledig eens’ is met de drie opties en dat de UEFA heeft gemeld dat ze ‘de reis naar Londen vervroegen aanbevelen’. De UEFA heeft ook duidelijk gemaakt aan de club dat ze ‘onder geen beding de wedstrijd gaan opschorten’.