Nieuws November 2013

Barça - Espanyol 1-0

FC Barcelona heeft de derby van Barcelona, onder het toeziend oog van 60 Nederlandse Barça fans met 1-0 gewonnen. Halverwege de tweede helft werd het enige doelpunt gescoord.

In een redelijk gevuld Camp Nou, er waren bijna 80.000 toeschouwers, speelde de twee clubs uit Barcelona hun eerste Derby van het seizoen. In de pers was er al veel over geschreven en men verwachte dat Barça wel even met grote cijfers van Espanyol zouden winnen, gezien het spel in de laatste twee wedstrijden. Toch liep het allemaal anders.

In de eerste helft had het team van Tata Martino een groot veld overwicht, maar kon dat niet in de score uitdrukken. Er waren wel wat kansjes, maar de spelers van Barça waren niet precies genoeg. Een enkele keer kwam de bal wel tussen de palen, maar dan stond er een goede keeper op doel. Vlak voor rust was het dan toch bijna raak. Uit een hoekschop kreeg eerst Iniesta de kans, maar hij schoot op de vuisten van de keeper van Espanyol. Maar daarna kwam de bal voor de voeten van Alves en doe schoot de bal loei hard op de paal. Hierdoor werd de ruststand bepaald op 0-0.

In de tweede helft lag het tempo van de wedstrijd iets hoger bij Barça want men wilde blijkbaar een doelpunt forceren. Kort na rust kon Messi een voorzet van Alves op het doel koppen, maar deze werd wederom gekeerd. Neymar schoot ook een keer schitterend op doel, maar de bal ging net naast. Toch had de Braziliaans een aandeel in het enige doelpunt van de wedstrijd. Want halverwege de tweede helft gaf hij de bal strak voor, door de benen van twee Espanyol verdedigers en uit deze voorzet kon Alexis simpel binnen tikken.

Na de 1-0 ging Espanyol wat meer vooruit voetballen. Hierdoor kreeg Barça de ruimte en hierdoor ook kansen. Zo waren er goede momenten voor Messi, Neymar en Pedro, maar zij kregen de bal niet in het net. Hierdoor werd de 1-0 ook de eindstand en bleven de 3 punten in Camp Nou. Door deze overwinning blijft FC Barcelona voorlopig koploper in de Primera División. De andere teams komen tijdens de rest van het weekend in actie.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Mascherano (88’ Bartra), Montoya, Busquets, Xavi, Iniesta (85’ Pedro), Alexis, (83’ Pedro) Messi en Neymar