Nieuws December 2009

Barça – Espanyol 1-0

Zaterdagavond stond de derby tussen FC Barcelona en Espanyol op het programma. Ondanks het grote verschil in punten op de ranglijst, zijn dit altijd spannende wedstrijden. Zo ook vanavond.

Barça begon de wedstrijd meteen weer goed, want de aanval werd volop gezocht. Maar door de hechte defensie van Espanyol en het goede werk van keepers Idriss Kaméni bleef het lang 0-0 in Camp Nou. Maar kort voor rust kwam daar toch een goede mogelijkheid voor Barça om de score te openen. Xavi werd namelijk gevloerd door een sliding van Baena en dit gebeurde binnen het strafschop gebied. De scheidsrechter floot voor een penalty en daardoor kon Ibrahimovic de bal kei hard in de linkerbovenhoek schieten vanaf elf meter.

Na de rust bracht Espanyol meteen twee nieuwe spelers in, om toch een gelijk spel uit het vuur te slepen. Het spel van Barça werd slechter. Het tempo ging wat omlaag en het Barça geen mee in het fysieke spel van Espanyol. Hier door werd de tweede helft een wedstrijd die het bekijken niet waard was. Er volgde namelijk geen doelpunten meer, maar alleen Ellebogen en harde overtredingen gingen over en weer. Dit leverde nog wel een gele kaart voor Piqué en Puyol op.

Door deze winst blijft Barça koploper met 5 punten voorsprong. Real won later bij Valencia. Barça speelde wel al een wedstrijd meer dan Real in verband met de wedstrijden die FC Barcelona moet spelen voor de Wereldbeker.

Opstellingen:

FC Barcelona
Valdés, Puyol, Maxwell, Alves, Piqué, Xavi, Iniesta, Touré (85. Sergio), Busquets, Ibrahimovic (76. Bojan), Pedro (60. Keita), Henry

Espanyol
Kaméni, Roncaglia, Forlín, Pareja, Chica, Ruiz, Verdú (45. Callejón) Baena (45. Márquez), Coro (75. Sahar), Alonso, Garcia.