Nieuws November 2023

Barça - FC Porto 2-1

Het team van Xavi wist de vijfde wedstrijd in de groepsfase van de Champions League te winnen. In het Olympisch Stadion van Barcelona waren de blaugranas met 2-1 te sterk voor Porto. Hierdoor staan de Catalanen met 12 punten uit 5 duels op de eerste plaats in de poule en is geplaatst voorde achtste finales. De wedstrijd werd voorafgegaan door een minuut stilte vanwege het overlijden van Terry Venables, afgelopen zondag.

In de openingsfase van het duel leken beide partijen elkaar af te tasten, waardoor de wedstrijd langzaam op gang kwam. De eerste kans, pas na een half uur spelen, was meteen een doelpunt. De bezoekers wisten snel richting de goal van de blaugranas te combineren, waarna aanvaller Pepe de Portugezen op voorsprong wist te zetten. Lang duurde de achterstand van Barça niet. Al binnen twee minuten wist João Cancelo de Catalanen op gelijke hoogte te brengen. Na deze treffer kregen de Catalanen het heft meer in handen. Alhoewel Barça voor rust het overwicht had, werd er voor rust niet meer gescoord.

Na rust kwam de thuisclub goed uit de startblokken. Al binnen 10 seconden werd de eerste kans van de tweede helft een feit. Deze keer was het João Félix die op doel schoot, maar dit schot belandde op de lat. Nog binnen het uur wist de Portugees wél te scoren. Barça kreeg steeds meer overwicht en kreef via onder andere Raphinha en invaller Ferran Torres de kans om de voorsprong te vergroten. Helaas wisten de blaugranas de kansen niet te verzilveren en bleef het bij 2-1.

Opstelling Barça: Iñaki Peña, João Cancelo (82’ Balde), Araujo, Martínez, Koundé, Frenkie de Jong, Gündogan, Pedri, Raphinha (90’ Lamine Yamal), Lewandowski, João Félix (75’ Ferran Torres).

Foto: www.fcbarcelona.cat