Nieuws Maart 2012

Barça - Granada 5-3

In Camp Nou stond dinsdagavond de wedstrijd tussen FC Barcelona en Granada op het programma. Deze op het oog makkelijke wedstrijd werd door Barça met 5-3 gewonnen, maar het ging niet zo makkelijk als het leek. Voor Messi werd het een hele feestelijke avond.

Vanaf de eerste minuut deed Barça alles in een tempo dat lager was dan normaal in een wedstrijd. Guardiola had Iniesta en Mascherano op de bank gezet en Busquets zat op de tribune. Dit om deze spelers rust te geven. Mede hierdoor kreeg Granada al binnen een minuut een grote kans, maar de bal ging naast. Kort daarna was het wel raak, maar dan voor FC Barcelona. Cuenca, die vanaf links speelde, gaf de bal voor op Messi. De Argentijnse spits kopte de bal terug op Xavi en de middenvelder schot de bal met een stuit achter de keeper. Dit was de 1-0.

Na een ruim een kwartier verdubbelde Messi de marge, door de 2-0 binnen te schieten. Uit een voorzet van Cuenca maakte Messi zijn 232ste doelpunt voor FC Barcelona en kwam hiermee op gelijke hoogte met César. Tijdens de resterende tijd in de eerste helft, kreeg Barça nog een paar kleine kansen, maar deze gingen er niet in, waardoor de ruststand 2-0 was.

Na rust werd de wedstrijd pas een spektakel doordat niet Barça, maar juist de tegenstander, Granada de doelpunten maakte. Na een klein uur kopte Mainz een vrije trap, feilloos binnen en bracht hiermee de stand op 2-1. De gelijkmaker van Granada liet niet lang op zich wachten. Want ongeveer vijf minuten later lag de bal op de stip, omdat de scheidsrechter vond dat Alves een overtreding beging binnen de zestien meter, maar achteraf bleek dit een schwalbe te zijn. Ondanks dat, stuurde Sequiera Valdés naar de verkeerde hoek en schoot zo de 2-2 binnen.

Door de gelijkmaker van Granada, ging Barça op zoek naar doelpunten, hierdoor was het binnen een paar minuten alweer raak, deze keer voor FC Barcelona. Messi ontving een pass van Alves en de Argentijnse spits wipte de bal mooi over de keeper heen en dit betekende de 3-2. Messi zette met deze goal FC Barcelona niet alleen op voorsprong, maar het betekende ook dat hij nu alleen topscorer is van FC Barcelona.

Een kwartier later gooide Tello de wedstrijd helemaal op slot met zijn doelpunt. De snelle buitenspeler stond op de juiste plaats toen Messi op de handen schoot van de keeper, maar de rebound was een prooi voor Tello, hij schoot de bal beheerst binnen. Deze 4-2 stand was nog niet het einde van de dag. Want Messi bekroonde zijn speciale dag nog met een doelpunt en zo stond het 5-2. Hiermee had hij wederom een hattrick gescoord. Ondanks de vele doelpunten was dit niet het laatste doelpunt van de wedstrijd. In de blessuretijd kreeg Alves de bal op de arm in het strafschopgebied en dit ontging de scheidsrechter niet. Dit betekende wederom een penalty voor Granada en de tweede gele kaart, dus rood, voor Alves. Sequira benutte het buitenkansje weer en hiermee werd de einduitslag op 5-3 bepaald.

De achterstand op Real werd door deze overwinning verkleind tot vijf punten, maar Real komt woensdag nog in actie tegen Villarreal. De samenvatting van de wedstrijd Barça - Granada kunt u hier bekijken.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Puyol, Adriano (45’ Mascherano), Keita, Thiago (71’ Iniesta), Xavi, Cuenca, Alexis (71’ Tello) en Messi.