Nieuws Mei 2009

Barça met volledige selectie naar Valencia

Woensdag speelt FC Barcelona in de finale van de Copa del Rey tegen Athletic de Bilbao. In Valencia zal het team van Josep Guardiola strijden om de eerste titel van het seizoen. De coach neemt de bekerfinale zeer serieus en neemt de gehele selectie mee naar Valencia. Alleen Andres Iniesta blijft achter om aan de recuperatie van zij dijblessure te werken.
De grote vraag is of Guardiola de spelers zal gaan gebruiken die het elftal dit seizoen naar de finale hebben gebracht. In de eerste maanden van het jaar gebruikte Pep een mix van bankzitters en semi basiskrachten omdat het programma met de reguliere competitie en de Champions League simpelweg te zwaar was. Zo speelde doelman Pinto alle cupduels en stond Bojan Krkic veelvuldig in de punt van de aanval. Met krachten als Sylvinho, Hleb en Busquets werden er prima resultaten behaald. Zo werden Atlético Madrid, Espanyol en Mallorca verslagen zonder ook maar een nederlaag te lijden. Pinto was in de laatste wedstrijd in Mallorca zelfs de grote held door bij een 1-0 achterstand een penalty te stoppen, waardoor een verlenging uitbleef en er vlak voor tijd nog kon worden gelijkgemaakt.
Tegenstander Athletic Bilbao is na recordhouder FC Barcelona de club die Copa del Rey het meest heeft gewonnen (24 om 23 maal). De club is na 25 jaar lange droogte weer eens toe aan een succes. De stad leeft al wekenlang in een roes. Sinds Bilbao zich veilig speelde in de competitie richt het zich volledig op de bekerfinale. Zo werd zondag een van de laatste trainingen in het thuisstadion San Mames door 20.000 suppoters bezocht. De plaatsing voor de finale zorgde voor een ware gekte in Baskenland. Er zullen duizenden Basken met hun helden meereizen naar Valencia.
Het belooft veel voor de ontmoeting tussen Catalanen en Basken. Er wordt strijd verwacht en Barça zal tot het uiterste moeten gaan om de klus te klaren. Door de blessures van Henry, Iniesta en Márquez en de schorsing van Abidal wordt het Guardiola wel makkelijker gemaakt te kiezen wie er moeten spelen. Te verwachten is dat Bojan in de spits zal starten, geflankeerd door Messi en Eto'o. Op het middenveld zullen Xavi, Busquets en Keita worden geposteerd. En in de verdediging Alves, Puyol, Piqué en Sylvinho. Blijft de keuze over wie er in het doel staat. Of Pinto of Valdés.
Derde doelman Jorquera raakte trouwens maandag op de training geblesseerd aan zijn hand en is dinsdag geopereerd. Zijn seizoen zit er ook op.
De wedstrijd tegen Bilboa begint om 22:00 en zal door Sport1 worden uitgezonden.