Nieuws November 2013

Barça-Milan, wist je dat…?

Woensdagavond speelt FC Barcelona gastheer voor AC Milan in de vierde ronde van de groepsfase van de Champions League. In het Europese voetbal wordt dit gezien als een klassieker en Barça heeft extra belang bij een overwinning, want een zege zou kwalificatie voor de volgende ronde in de Europese campagne van dit seizoen betekenen.
Gerardo Martino heeft twintig spelers geselecteerd. Oier Olazábal en Isaac Cuenca zijn uit de selectie gelaten, maar Adriano Correia is weer fit verklaard, nadat hij afgelopen vrijdag de derby tegen Espanyol miste.

AC Milan komt niet in haar beste vorm naar Camp Nou. De ploeg bezet momenteel de twaalfde plek in het Italiaanse klassement, en zijn voor nu dichter bij de degradatiezone (3 punten) dan bij de posities die deelname aan het Europese voetbal garanderen (10 punten). Nu ze vier opeenvolgende wedstrijden geen overwinning geboekt hebben, gaat het gerucht dat de coach van Milan, Massimiliano Allegri, wel eens ontslagen zou kunnen worden.
Desondanks kan Milan weer beschikken over Mario Balotelli, die de heenwedstrijd in het San Siro miste, en ook Kaká en Robinho zijn erbij. Ook Sumidero, die maar liefst drie maanden uit de roulatie lag, is teruggekeerd. El Shaarawy is echter nog altijd geblesseerd.

Hieronder nog wat leuke feitjes over het treffen van deze twee grootmachten!

• Een zege voor Barça betekent – mathematisch gezien – kwalificatie voor de ronde van de laatste zestien;

• Van de zeven wedstrijden die de blaugranas in Camp Nou tegen de Italiaanse formatie speelden, eindigde er slechts één in een zege voor Milan. De andere zes keer won Barça viermaal, en speelden ze tweemaal gelijk;

• De laatste Barça-Milan wedstrijd in Camp Nou werd op 12 maart dit jaar gespeeld, toen de Catalanen met 4-0 wonnen. Leo Messi (2x), David Villa en Jordi Alba namen de doelpunten van die avond voor hun rekening;

• De algemene statistieken van Barça ten opzichte van Milan zijn positief: 12 keer zege, 4 keer gelijkspel en slechts 2 nederlagen;

• Sinds de wedstrijd in het San Siro (22 oktober) heeft AC Milan in de Serie A twee keer verloren (3-2 tegen Parma en 0-2 tegen Fiorentina), en één keer gelijk gespeeld (1-1 tegen Lazio);

• Barça heeft in de afgelopen 23 Champions League wedstrijden die in het Camp Nou gespeeld werden, één keer verloren. Dat was tegen Bayern München, vorig seizoen;

• Cesc Fàbregas en Alexis Sánchez zijn één kaart verwijderd van een schorsing;

• Alexis heeft in de laatste zeven wedstrijden in totaal acht keer gescoord (inclusief in het Chileense nationale elftal);

• De scheidsrechter van woensdagavond is de Serviër Milorad Mazic. Hij heeft slechts een keer eerder een wedstrijd van Barça gefloten. Dat was toen de Catalaanse ploeg Spartak Moskou op bezoek kreeg (3-2) in de Champions League campagne van 2012/13. Mazic heeft nog niet eerder voor AC Milan gefloten.