Nieuws Mei 2016

Barça naar Wembley voor Champions Cup

De Doblete is nog maar net binnen, of de eerste blikken richten zich al op het volgende seizoen en de voorbereiding daarop. Op 6 augustus dit jaar zullen FC Barcelona en Liverpool FC elkaar treffen voor de laatste wedstrijd van de blaugranas in de International Champions Cup (ICC), welke van 23 juli tot 13 augustus wordt gespeeld. Locatie: geen minder dan het Wembley Stadion in Londen. Dinsdag werd deze wedstrijd gepresenteerd op locatie tijdens een evenement waarbij ex-spelers Ronald de Boer FC Barcelona vertegenwoordigde en Gary McAllister als ex-speler van Liverpool dat voor de Engelse tegenhanger deed.

Wembley is natuurlijk een iconisch stadion voor Barça-aanhangers, want het was daar, op het oude veld, dat Barça in 1992 Sampdoria versloeg met 1-0 om de eerste Europese Cup ooit te behalen. Het was tevens de plek waar de blaugranas Manchester United met 3-1 overklasten in 2011 in een andere finale. Barça speelde nog drie andere wedstrijden in het oude stadion, allemaal in 1999: een 4-2 zege op Arsenal (Champions League) en twee vriendschappelijke duels in de Wembley Cup van dat jaar (Barça vs. Tottenham 1-1 en Barça vs. Al Ahly 1-4).

De wedstrijd tegen Liverpool in augustus zal de laatste wedstrijd zijn die Barça deze zomer in het ICC toernooi zal spelen. Daarvoor zullen zij reeds gespeeld hebben tegen Schotse kampioenen Glasgow Celtic (30 juli, Aviva Stadion in Dublin) en Premier League kampioenen Leicester FC (3 augustus, Friends Arena in Stockholm).

Die drie wedstrijden vormen het programma voor de seizoensvoorbereiding, dat tevens een trainingskamp in St. George’s Park (Engeland) bevat van 25 t/m 30 juli. Alleen de datum voor de traditionele wedstrijd om de Joan Gamper Trofee moet nog vastgesteld worden.