Nieuws Mei 2015

Barça nog altijd waakzaam voor Bayern

Helden Online, het online platform van het bijbehorende sporttijdschrift Helden sprak voorafgaand aan deze return tegen Bayern Munich nog met een echte Spanje-kenner, Edwin Winkels. De man heeft al boeken geschreven over FC Barcelona en staat te boek als een van de grootste vaderlandse voetbalfanaten als het neerkomt op La Liga. Met dank aan Helden Online hebben wij de mogelijkheid verkregen om het artikel waarin er met Winkels wordt gesproken op onze site te plaatsen, en dus willen wij jullie dit mooie artikel niet onthouden. Winkels zegt onder meer zijn zegje over de aankomende wedstrijd en geeft ook nog zijn mening over de aartsrivaal, Real Madrid. We danken Helden Online voor hun medewerking aan het plaatsen van dit artikel.

De Allianz Arena is vanavond het decor van de tweede halve finale van de Champions League tussen Bayern München en FC Barcelona. Woensdag staat de returnwedstrijd tussen Real Madrid en Juventus op het programma, waarin Real een 2-1 achterstand moet proberen weg te poetsen. De kans bestaat dus dat de Champions League-finale een ‘Clásico’ wordt. Helden Online sprak met Spanje-kenner Edwin Winkels over beide wedstrijden.

Na de riante 3-0 thuisoverwinning van FC Barcelona lijkt de return in München slechts een formaliteit. Bovendien kwam Bayern in Camp Nou niet tot scoren, waardoor eventuele uitdoelpunten niet van toepassing zijn voor de Duitsers. “Maar het blijft voetbal,” zegt Winkels. “Bayern had de wedstrijd in Barcelona tot op het laatste kwartier onder controle. Zij gaan zich door de drie tegendoelpunten nu richten op het maken van doelpunten. Tegen Porto hebben zij laten zien dat ze dat kunnen in eigen huis. Daarnaast hebben ze in het verleden ook al eens met 4-0 van Barça gewonnen. Barcelona is dus waakzaam voor Bayern, maar ze blijven in mijn ogen natuurlijk de favoriet.”

De wedstrijd staat ook in het teken van trainer Pep Guardiola, die lange tijd werkzaam was in Barcelona. “In de heenwedstrijd is hij goed ontvangen door de supporters in Camp Nou, maar de supporters kijken ook verder. Guardiola interesseert hen niet zo veel meer, nu hij de coach van de tegenstander is. De Catalaanse kranten schreven dan ook dat de rol van Lionel Messi veel belangrijker is geweest dan de rol van Guardiola als coach,” vertelt de in Barcelona woonachtige journalist. De coach van Bayern staat enigszins onder druk nu Der Recordmeister al zes uur niet wist te scoren. Dat terwijl Barcelona onder aanvoering van het supertrio Messi-Neymar-Suárez juist wél met gemak het net weet te vinden. “Zij vormen misschien wel het beste aanvalstrio dat Barça ooit heeft gehad," zegt Winkels. “In de jaren ’50 had Barça ook een ongelooflijk aanvalstrio met Kubala, Suárez en Biosca, maar dat waren andere tijden. Ook in het Dream Team van Cruijff had je met Stoichkov, Romario en Laudrup een geweldig trio, maar die konden niet altijd samen spelen. Destijds mocht je maar drie buitenlandse spelers opstellen en Koeman was er natuurlijk ook nog.”

Het huidige supertrio van Barcelona blinkt volgens Winkels niet alleen uit qua doelpunten. “Ook de onderlinge band tussen die drie is uitzonderlijk. Ze gunnen elkaar de doelpunten, de penalty’s en er is er niet één die beter wil zijn dan de ander. Daardoor zie je bijvoorbeeld ook dat Suárez en Neymar graag in dienst van Messi willen spelen.” Dat is precies het verschil met het aanvalstrio van aartsrivaal Real Madrid, vindt Winkels. “Die spelen minder goed samen. Ronaldo is egoïstischer dan Messi, Benzema scoort minder vaak dan Suárez en de kwaliteiten van Bale zijn nogal overschat door dat enorme bedrag dat er voor hem is betaald. Ik vind dat hij dat bedrag nooit heeft waargemaakt.” Toch denkt Winkels dat Real nog een goede kans maakt om de Champions League-finale te bereiken. “De laatste wedstrijden waren voor de Real-supporters niet echt hoopgevend, maar doordat ze in Turijn een doelpunt hebben gemaakt, zie ik ze nog wel doorgaan. In de Spaanse kranten stond dat Real de laatste 28 jaar altijd door een Italiaanse tegenstander werd uitgeschakeld. Maar statistieken zeggen niet veel in de voetballerij. Die zijn er juist om gebroken te worden.”

Bron artikel: www.heldenonline.nl