Nieuws Mei 2009

Barça - Osasuna 0-1

Barcelona heeft haar laatste thuiswedstrijd van het seizoen met 0-1 van Osasuna verloren. In een redelijk volgepakt Camp Nou liet coach Guardiola net als in Mallorca een Barça B binnen de lijnen komen. Zo goed als alle basisspelers worden gespaard voor de Champions League finale van komende woensdag in Rome. Alleen Samuel Eto'o, opnieuw als aanvoerder, mocht in de basis aantreden om zijn leiderschap in de strijd om topscoorder van de Spaanse Liga te worden kracht bij te zetten.
De socios waren voor de wedstrijd op de hoogte gesteld dat de kampioenstrofee na de wedstrijd zou worden uitgereikt. Er heerste dan ook voortdurend een feeststemming op de tribune, en dat bij een wedstrijd die er voor de thuisploeg nergens meer om deed. Voor Osasuna was het duel wel belangrijk. De club uit Pamplona moet het vege lijf nog altijd van degradatie redden en was allang blij dat Barcelona niet in de sterkste opstelling aantrad.

De beginfase was voor de blaugranas, die ondanks de onwennigheid van een onuitgegeven samenstelling toch de bekende combinaties opzetten. Grote kansen leverde het niet op. De gasten uit Pamplona wisten het doel met enig gemak schoon te houden en hadden zelf uit een corner succes toen Pandiani wist te scoren. 'El rifle' (het geweer) kopte bij de eerste paal binnen en liet Pinto kansloos.

De achterstand deed aan het spelbeeld weinig veranderen. Ook in het tweede bedrijf niet. Osasuna verdedigde en Barça kon geen vuist maken. Bojan was nog het dichtst bij de gelijkmaker, maar zijn schot raakte de bovenkant van de lat. Het publiek liet pas weer wat van zich horen toen scheidsrechter Rubinos Pérez de jonge debutant Muniesa op een rode kaart trakteerde. De leidsman uit Madrid (!?) zat er bij deze beslissing volledig naast en kreeg de hoon van het stadion over zich heen. Guardiola maakte zich zo druk om de flater van de scheidsrechter, dat ook hij van het veld werd gestuurd. Camp Nou trakteerde de Madrileense arbiter op een zee van witte doeken. Muniesa verliet huilend het veld. Wat een mooi debuut had moeten worden, werd een nachtmerrie.

Het duel eindigde met 0-1 op het scorebord, maar niemand die zich daar verder druk om maakte. Misschien alleen Samuel Eto'o, want die hoorde dat zijn directe concurrent voor de Pichichi, Diego Forlan, driemaal had doel getroffen bij Bilbao-Atlético Madrid, waardoor de spits van Atlético de Kameroener op de topscoorderslijst passeerde.
Het laatste fluitsignaal in Camp Nou betekende het startsein van het kampioensfeest. Alle betrokken spelers betraden het veld en niet veel later mocht aanvoerder Carles Puyol de kampioensbokaal in ontvangst nemen.

Opst: Pinto; Abidal, Víctor Sánchez (70.Jeffren), Cáceres, Sylvinho (49. Muniesa); Xavi Torres, Hleb, Gudjohnsen; Pedro, Eto’o (59. Keita), Bojan