Nieuws November 2021

Barça pakt 3 punten in Kiev

Zwaar bevochten maar verdiend. Door een prachtig doelpunt van Ansu Fati nam Barça de drie punten mee naar huis: 0-1. Man van de wedstrijd: Nico. Wat een talent! Maar dat kun je van alle jeugdigen wel zeggen. Basis gelegd door niemand anders dan Ronald Koeman. Het was hij die het aandurfde met de spelers van Barça B.

Barça begon sterk aan de wedstrijd in het koude Kiev. Om te overleven in de poule moest er gewonnen worden. Met heel veel inzet en goed spel waren er al snel kansen voor Memphis, Ansu Fati en Jordi Alba. Prima kansen maar geen doelpunt. Het probleem waar Barça al langer mee kampt. Na ongeveer 25 minuten speelde Kiev zich onder de druk van Barça uit. Ter Stegen was weer niet te passeren ondanks pogingen van Shaparenko. Ruststand: 0-0.

Ondanks alle pogingen (van beide kanten) bleef het een wedstrijd zonder doelpunten. Balbezit Barca: 70%. Tot aan de 63e minuut. Penalty na een overtreding op Ansu Fati. Of toch niet? Niet dus. De VAR en scheidsrechter vonden het achteraf geen penalty. Helaas! Goed nieuws: de invalbeurt van Ousmane Dembélé in de 65e minuut. Zijn snelheid en doelgerichtheid kwamen nu goed van pas.

En in de 70e minuut was het dan toch Barça dat op voorsprong kwam. Mingueza bracht de bal in de zestien en via een speler van Kiev kwam de bal bij Ansu Fati. Met een daverend schot in 1 keer de bal in het dak van het doel. Keeper kansloos: 0-1. Een enorme ontlading bij de spelers en coaches. Daar was ie dan: de dik verdiende voorsprong. En volwassen als ze zijn: de linies bleven gesloten, Ter Stegen bleef zijn best doen en de spelers vierden de winst zoals die gevierd moet worden.

Een teamprestatie van jewelste. Met de thuiswedstrijd tegen Benfica voor de boeg, is kwalificeren voor de laatste 16 zeker mogelijk. De aanwezige Barça supporters zijn nog niet in hun hotel verschenen…….Visca Barça!!

Opstelling: ter Stegen, Alba, Lenglet (79”Araujo), Eric, Mingueza, Frenkie de Jong, Busquets, Nico, Ansu Fati (87”Baldé), Memphis, Gavi (65”Dembélé)

Foto: fcbarcelona.com