Nieuws Mei 2024

Barça – Rayo 3-0

Rayo Vallecano is in het verleden gebleken een moeilijke tegenstander voor Barça te zijn: van de laatste 5 wedstrijden tussen deze teams werd er 2 x gelijk gespeeld en 3 x verloren. Laatste overwinning Barça was in maart 2019. Oppassen dus!

FC Barcelona begon goed aan de wedstrijd: 1-0 door Lewandowski in de 2e minuut. En dit na een op maat gesneden voorzet van Yamal. Uiteraard liet Rayo het er niet bij zitten met voornamelijk schoten vanuit de 2e lijn. De schoten gingen over of werden gestopt door ter Stegen. Op zoek naar een clean sheet.

Aan de andere kant was vooral Yamal goed op dreef. 70% balbezit voor Barça. Dat leidde tot een kans voor Lewandowski in de 29e minuut. In de 32e minuut een prachtige vrije trap van Raphinha die ternauwernood door de doelman van Rayo uit de hoek werd getikt.

In de 2e helft schakelde Barça een tandje bij. Dat was ook nodig! Barça ging op zoek naar de 2-0. Een afgekeurd doelpunt door een overtreding van Cancelo. In de 57e minuut een kans voor Rayo. Wederom gestopt door ter Stegen.

Een pegel in de 58e minuut van Fermín. Prima redding van de doelman van Rayo. Xavi vond het tijd voor 3 wissels: Aroújo voor Cubarsi; Félix voor Raphinha en Pedri voor Fermín. In de 66e minuut bijna de 1-1 door een scrimmage waarbij de bal aan de buitenkant van de paal over de lijn rolde…….

In de 68e minuut weer een schot van Rayo maar ter Stegen wist ook deze bal te stoppen. Pedri was inmiddels ingevallen en trok het spel naar zich toe. Dat leidde in de 71e minuut tot een soort van halve omhaal die via de lat over de doellijn ging: de bevrijdende 2-0.

Mooiste moment van de avond: een pass van 40 meter van Araujo op Pedri die zijn bewakers de hielen liet zien en de 3-0 scoorde. Geweldige samenwerking tussen de verdediger en de middenvelder. Fantastisch slot van een af en toe moeizame wedstrijd waarbij Rayo liet zien wat ze in huis hadden.

Resultaat: plaats 2 in La Liga: Champions League en deelname aan de Spaanse Supercup!! Is het toch nog allemaal goed gekomen!! Alleen Madrid was te sterk. Maar die pakken we volgend seizoen!

Laatste wedstrijd: zaterdag 25 mei uit naar Sevilla. Om des keizers baard. En dan volgt nog het EK.

Opstelling: ter Stegen, Martínez, Cancelo, Koundé, Cubarsí (62”Araújo), Fermín (62”Pedri), Gúndogan, Roberto (46”Christensen), Yamal, Raphinha (62”Félix), Lewandowski (79”Roque)

Visca Barça!!!

Foto: fcbarcelona.com