Nieuws Oktober 2021

Barça - Real Madrid 1-2

FC Barcelona heeft de Clásico met 1-2 verloren van aartsrivaal Real Madrid. In eigen huis moest Barcelona zich in de eerste Clásico sinds het vertrek van Lionel Messi gewonnen geven door tegengoals van Alaba en Vazquez. Sergio Aguero scoorde zijn eerste doelpunt voor de club, maar helaas was het te laat om nog tot een resultaat te leiden. Door de nederlaag staat Barcelona na 9 duels op een teleurstellende negende plek op de ranglijst. Het is de derde Clásico op rij die verloren gaat.

Barça-trainer Koeman koos aan de aftrap voor een opstelling met Dest als rechtsbuiten. De gelegenheidsaanvaller had dé kans om de score te openen, maar hij wist de bal op miraculeuze wijze over te schieten vanaf zo'n 6 meter afstand. Barça had in de eerste helft het meeste balbezit maar de Madrilenen waren geduldig aan het loeren op een counter. Die gelegenheid kwam er na ruim een half uur spelen, toen de mee opgekomen Alaba verwoestend uithaalde vanaf net buiten de 16. Ter Stegen was kansloos op de inzet die prachtig in de verre hoek belandde. Barça probeerde om een gaatje te vinden in de Madrileense defensie, maar de formatie van Ancelotti stond als vanouds de bus te parkeren.

In de tweede helft was het spelbeeld niet veel anders. Fati, Depay en Coutinho probeerden ruimtes te vinden, maar de echte kansen bleven uit. Piqué was dichtbij met een kopkans, maar miste net het doel. De komst van Aguero en Luuk de Jong resulteerde niet in meer kansen en in de blessuretijd wist Real Madrid via nog zo'n rappe counter de wedstrijd te beslissen. Uit een rebound na een schot van Asensio schoot Vazquez raak. De eretreffer kwam op naam van Kun Aguero, maar het was niet genoeg. Door deze nederlaag zal de druk op trainer Koeman toenemen, die met Rayo Vallecano en Deportivo Alavés twee op papier zwakke tegenstanders treft de komende speelrondes.

Opstelling Barça: Ter Stegen; Mingueza ('46 Coutinho), Garcia, Piqué, Alba; Gavi ('85 Luuk de Jong), Frenkie de Jong ('77 Roberto), Busquets; Fati ('74 Aguero), Dest, Depay

Foto: www.fcbarcelona.cat